اسپیکینگ آیلتس چگونه است

همه چیز در مورد IELTS Speaking و اسپیکینگ آیلتس چگونه است به ساده ترین و بهترین روش ممکن با نمونه سوال پاسخ داده شده. تکنیک ها و نکات پاسخ گویی به هر بخش از Speaking ielts را بیاموزید.

همه چیز در مورد IELTS Speaking

آزمون اسپیکینگ آیلتس (Ielts Speaking) به سه بخش تقسیم می‌شود و کل آزمون بین 11 الی 14 دقیقه طول می‌کشد. شما در چهار بخش زیر سنجیده و نمره‌دهی می‌شوید:

  • انسجام و پیوستگی ؛ سلیس و روان بودن (Fluency and Coherence)
  • منابع واژگانی (Lexical Resource)
  • دامنه گرامری و دقت (Grammatical range and Accuracy)
  • تلفظ (Pronunciation)

در این مقاله علاوه بر تکنیک های پاسخگویی Speaking IELTS ، به شما می گوییم که هر بخش از اسپیکینگ آیلتس چگونه است؟

آموزش آیلتس اسپیکینگ
لیست مطالب

چهارچوب پارت اول اسپیکینگ آیلتس چگونه است؟

پارت اول اسپیکینگ آیلتس یک  نوع مصاحبه است که حدود 5 دقیقه طول می‌کشد. بین 6 الی 12 سؤال در 3 موضوع مختلف پرسیده می‌شود و همه چیز در مورد شما است. به عنوان مثال، شغل، مطالعات، سرگرمی، غذا، مسافرت، زادگاه، موسیقی، کارهای روزمره و غیره ممکن است پرسیده شود. قسمت اول آزمون اسپیکینگ آیلتس، در واقع ساده‌ترین بخش است. موضوعات تقریباً همیشه در مورد شما و تجربیات شما است.

بعضی اوقات ممکن است امتحان‌کننده درباره یک موضوع غیر معمول سؤال کند. این کاملاً طبیعی است زیرا ممتحن می‌خواهد بررسی کند که آیا شما در مورد متداول‌ترین موضوعات جواب را به خاطر سپرده‌اید. بنابراین ممتحن نیاز به ارزیابی توانایی واقعی شما را دارد.

قواعد اسپیکینگ آیلتس چیست؟

1- تمرکز خودتان را بر روی natural و fluent بودن بگذارید تا اینکه گرامرهای پیچیده بکار ببرید. بیشتر داوطلبان در هنگام استفاده از گرامرهای پیچیده، fluency صحبت خودشان را از دست می‌دهند و این امر منجر به کاهش نمره آنها می‌شود. فقط جواب ساده و مستقیم بدهید، نیازی به پاسخگویی پیچیده و یا بکارگیری جزئیات بیش از حد نیست.

2- بجای حفظ کردن کل جواب، کلمه و ایده در مورد موضوعات متداول یاد بگیرید. مثلاً دو پاراگراف کامل را حفظ نکنید، زیرا ممتحن برای شناسایی این موارد آموزش دیده است و ممکن است نمره منفی بگیرید.

3- به سؤال مستقیماً در 1 یا 2 جمله پاسخ دهید. با این حال، برخی از سوالات ممکن است شما را مجبور کنند که با جزئیات بیشتری به آن بپردازید و این هم خوب است. اگر احساس می کنید می‌توانید پاسخ طولانی‌تری بدهید، خود را محدود نکنید. اما این نکته را هم بدانید که ممتحن وقت را مدیریت می‌کند، بنابراین نمی‌توانید به همه سوالات پاسخ طولانی بدهید. قسمت سوم آزمون Speaking جایی است که از شما انتظار می‌رود در پاسخ‌های خود جزئیات بیشتری ارائه کنید.

نکته کلیدی در اسپیکینگ آیلتس، Paraphrasing است!

احتمالاً شما می دانید که Paraphrasing مهارت مهمی برای نمره بالا در Writing آیلتس و کسب نمره 7 یا بیشتر است، اما در اسپیکینگ چطور؟

در lexical resource كه در مورد اسپیکینگ آیلتس برای دایره لغات نمره 7 ذکر شده است: “دانشجو از Paraphrasing به طور مؤثر استفاده می‌كند” و برای منابع واژگانی گروه 4 عنوان می كند: “بندرت سعی می كند Paraphrasing كند.” بنابراین واضح است که باید Paraphrasing را هنگام امتحان Speaking در نظر بگیرید.

وقتی ممتحن از شما سؤالی می‌پرسد، شما نباید در جواب، از کلمات سوال استفاده کنید، به عبارت دیگر شما باید از مترادف کلمات استفاده کنید، در غیر اینصورت این امر می‌تواند نمره شما را در واژگان پایین بیاورد. یک مثال بد برای سؤالات بخش 1 اسپیکینگ آیلتس را ببینید.

Topic: Food

What kind of food do you like?
The kinds of food I like are spicy such as Thai food and I like Indian food too.

Are there any foods you dislike?
Yes, I dislike bland food such as tofu or white bread, they are too bland.

What food did you like to eat as a child?
As a child I liked to eat spaghetti and hamburgers, I sometimes ate cakes as a child too.

Do you prefer to eat alone or with other people?
I prefer to eat with other people because I can talk to them while I eat.

مشکلی که در اینجا وجود دارد چیست؟ آیا متوجه آن می‌شوید؟ به نظر می‌رسد از لحاظ دستور زبان صحیح است. اکنون با همان سؤال‌ها به یک جواب خوب نگاهی بیندازیم.

Topic: Food

What kind of food do you like?
I’m very keen on spicy dishes such as Thai curries, soups, and spicy Thai salads. I’m also into Indian cuisine, in particular, spinach curry with chicken.

Are there any foods you dislike?
Bland cuisine is not my cup of tea, such as tofu, soba noodles, or white bread… They just don’t stimulate my taste buds.

What food did you like to eat as a child?
When I was a kid I was mad about spaghetti and hamburgers. I remember how excited I used to get when we went to Wimpy to get a quarter pounder. I also had a sweet tooth, so I was pretty keen on cakes.

Do you prefer to eat alone or with other people?
I would rather have dinner or lunch with someone, like my classmates or friends, as I find it more sociable and we can chat about various things. I feel uncomfortable eating on my own.

چه چیزی را می‌بینید که اینجا متفاوت است؟

آیا در تمام قسمت های Speaking باید Paraphrasing کنم؟

بله، بکارگیری در هر جا که ممکن است، اما در مورد آن وسواس نداشته باشید. بعضی اوقات شما چاره‌ای ندارید که مستقیماً به سؤال پاسخ دهید.
به عنوان مثال ، در قسمت اول به احتمال زیاد از شما سؤال خواهد شد:

Do you work or study?
I am studying economics at the moment at Tehran Virtual University.

این پاسخ خوب است و توجه کنید که چگونه از کلمه “Studying” به صورت Continues استفاده شده است. پاسخ‌های خود را در پارت یک اسپیکینگ آیلتس مختصر نگه دارید، اما در پارت 3 باید نظرات خود را با یک مثال پشتیبانی کنید تا جواب طولانی‌تر شود.

آیا آزمون اسپیکینگ آیلتس Formal است؟

خیر، شما می توانید به طور غیر رسمی صحبت کنید (بدون زبان عامیانه، اما مراقب استفاده از idioms باشید). این بخش Writing آیلتس است که به زبان Formal نیاز دارد، به جز بخش نامه‌های غیررسمی رایتینگ جنرال پارت 1.

چهارچوب پارت دوم آزمون اسپیکینگ آیلتس چگونه است؟

در بخش دوم شما باید 2 دقیقه در مورد یک موضوع خاص صحبت کنید. ممتحن یک task card به اضافه یک قلم و کاغذ جهت آماده سازی برای یادداشت کردن یک دقیقه‌ای به شما می‌دهد. شما باید بر اساس مباحث روی کارت، یک گفتگوی کوتاه انجام بدهید، جمعاً حدود 3 دقیقه طول می‌کشد. (آماده سازی 1 دقیقه و 2 دقیقه صحبت‌کردن) کارت از شما می‌خواهد که موضوعی را توصیف کنید. این یک کار مبتنی بر موضوع است، امتحان کننده ممکن است در پایان 2 دقیقه سؤال پیگیری را مطرح کند.

استراتژی اسپیکینگ آیلتس پارت دوم

داشتن استراتژی در این بخش از Speaking بسیار مهم است، زیرا 2 دقیقه مدت طولانی برای صحبت بدون توقف است. یک راه آسان، استفاده از دسته‌بندی سایمون است. به یاد داشته باشید که شما باید گفتگوی خود را توسعه دهید، این موضوع برای اخذ نمره 7 یا بیشتر بسیار مهم است. برای دیدن آموزش

در زیر یک ساختار مفید برای بخش دوم Speaking ارائه شده است. این یک رویکرد شناخته شده در بین معلمان آیلتس است و در صورت استفاده صحیح از آن می‌تواند خوب کار کند. ضمناً این ساختار انعطاف‌پذیر است بنابراین می توانید آن را تغییر دهید ، لازم نیست به صورت 100 درصد از آن پیروی کنید.

  1. Introduce the topic
  2. Talk about the past
  3. Talk about the present
  4. Talk about the future

یک دقیقه آماده سازی پارت دوم

جملات کامل را ننویسید، فقط کلمات کلیدی را یادداشت کنید که می‌توانید هنگام صحبت، به آنها مراجعه کرده و جملات را ایجاد کنید. برای اطلاعات مهم یا ایده‌هایی که می‌خواهید به آنها اشاره کنید، تنها کلمه بنویسید.

در هنگام صحبت کردن، به یادداشت های خود خیره نشوید زیرا از fluency شما می‌کاهد. صحبت شما باید طبیعی و روان باشد. اگر بیش از حد تردید داشته باشید، نمره از دست می‌دهید، بنابراین سرعت خود را توسعه دهید. در ادامه یک نمونه سوال از task card پارت 2 اسپیکینگ آیلتس آمده است.

museum


Introduction:
I’d like to talk about a museum I visited a few months ago.

Past: Last September I went to the V&A museum in London. This is a popular museum that exhibits art and design from the past and also current fashion exhibits. When I visited, I saw a showcase of high quality rare victorian dresses and examples of fashions from the 19th century. There were also many antique artefacts such as old furniture from the middle ages and a bed that Shakespeare once slept on !… It was a fascinating place and I think I was there for around 3 hours. There was also a beautiful restaurant in the building, it had high ceilings and big stained glass windows, it was really magnificent. The food was great too, although a little expensive.

Present: Recently I have been too busy to go to any museums or art galleries but I am interested in visiting more galleries in London, especially the Tate modern gallery and in particular, the British Museum,  which I hear is well worth visiting.

Future: Next summer I am planning to visit London so I’d like to go to the British Museum, I heard it has a wide range of amazing exhibits. In particular Egyptian mummies and artefacts from thousands of years ago. I’m going to do some research on what exhibitions are scheduled in the British Museum and plan a whole day to walk around there.


The highlighted words in red indicate the tenses. The blue words are time markers.

This structure has worked well with many of my students, but with some topics, it might not work. Be flexible here.

Do not memorise this answer though, it is just my example. If you go into the speaking exam with memorised responses you will lose a band score as the examiner will clearly see you are reading from a script in your head.

I do not advise using idioms or proverbs in the IELTS speaking section. you really need to know exactly how to use these or they can sound memorised. The way to impress the examiner is to answer the question well by supporting and developing your points.

نمره دهی اسپیکینگ آیلتس چگونه است؟

اگر می خواهید تفاوت بین نمرات در Speaking ielts را مشاهده کنید‌، به این لینک از سایت IELTS نگاهی بیندازید. در این صفحه، برای گرفتن نمره 1 تا 9 دلایل و استدلال کافی آورده شده است.

ایده‌هایی برای موضوعات دشوار Speaking ielts

گاهی اوقات در Speaking ielts ، شما یک موضوع پیچیده برای جواب دادن در بخش دوم خواهید داشت. نکته مهم این است که اگر نمی‌توانید به یک داستان واقعی فکر کنید، از تخیل خود استفاده کنید. از قبل با چند ایده، خود را آماده کنید. بخش ایده‌پردازی سایمون را از دست ندهید.

شما باید در هنگام پاسخ، با ضبط کردن صدای خود در برنامه ضبط صدا تلفن هوشمند خود تمرین کنید. صدا را به عقب برگردانید و به نقاط ضعف خود توجه کنید. اگر نمی‌توانید نقاط ضعف خود را مشخص کنید، از یک معلم انگلیسی بازخورد بگیرید.

نکته: لازم نیست در مورد هر سوال در task card صحبت کنید. آنها فقط برای کمک به شما در فکر کردن به ایده‌ها هستند. اگر داستان خود را دارید پس از آن استفاده کنید اما سعی کنید تا حد ممکن در موضوع بمانید.

چند task card با موضوع دشوار

colorful-event-ielts-speaking

در نگاه اول ، این کمی عجیب به نظر می‌رسد، یک رویداد رنگارنگ چیست! اولین چیزی که به ذهنمان خطور می کند جشنواره یا چیزی مثل کارناوال، سال نو (نوروز) یا شب یلدا با میوه و آجیل رنگارنگ است. بنابراین می‌توانید در مورد جشنواره‌ای صحبت کنید که رنگارنگ می‌باشد.

شاید مردم لباس‌های سنتی و رنگارنگ بپوشند، یا آتش بازی رنگارنگ مانند چهارشنبه سوری وجود داشته باشد و می تواند غرفه‌هایی برای غذا وجود داشته باشد که مواد غذایی و ادویه‌های رنگارنگ را بفروشند. ایده دیگر توصیف یک نمایشگاه گل است که به آن رفته‌اید و دارای گل‌های رنگارنگ زیادی بوده است.‌

long-journey-ielts-part-2

به زمانی فکر کنید که در ترافیک گیر کرده‌اید، کجا می‌روید؟ چرا اینقدر ترافیک وجود داشت؟ احساس ناامیدی کردید؟ در آن زمان با کی بودید؟

شما می توانید آن را به داستان دیگری مانند زمانی که یک پرواز را از دست داده‌اید متصل کنید و لاجرم باید مدت زمان طولانی در فرودگاه منتظر می‌ماندید، بنابراین ممکن است کل سفر چند روز طول بکشد. حتی داستانی در مورد سفری با اتوبوس که در آن اتوبوس می‌توانست خراب شود و کل سفر به یک کابوس تبدیل گردد.

bad decision ielts

این ممکن است انتخاب اشتباه یک کارمند توسط مدیری باشد، این می‌تواند یک چیز ساده باشد مثلاً دوست شما لباس‌هایی را که مناسب نیست خریداری کرده، یا آنها به تعطیلات رفتند و هتلی را رزرو کرده‌اند که بسیار ارزان بوده و از همان اول معلوم بود که بسیار افتضاح است.

شما فقط می‌توانید یک داستان درست کنید یا می‌توانید یک اتفاق واقعی از زندگی خودتان را توصیف کنید. از تخیل خود در اینجا استفاده کنید و جزئیات زیادی درباره آن ارائه دهید. عواقب تصمیم بد و چگونگی تأثیرات آن را توضیح دهید.

چهارچوب پارت سوم اسپیکینگ آیلتس چگونه است؟

بخش سوم جایی است که شما باید با جزئیات بیشتری صحبت کنید. ممکن است مجبور شوید نظر خود را بیان کنید و دلایل و نمونه‌هایی با عمق بیشتری به پاسخ‌های خود اضافه کنید. سوالات به قسمت دوم وصل می‌شوند. این قسمت از آزمون حدود 5 دقیقه طول می‌کشد.

در بخش سوم IELTS Speaking ، باید پاسخ خود را توسعه و یک مثال خاص برای دفاع از ایده خود ارائه دهید. مباحث قسمت اول مربوط به شما و زندگی شما است و نیازی به پاسخ خیلی طولانی ندارند. اما، مباحث بخش سوم گسترده‌تر است و شما باید پاسخ بسیار طولانی‌تری بدهید.

حدود 6 یا 7 نوع سؤال پرسیده می‌شود. ممکن است در مورد عقیده، مقایسه، پیش‌بینی چیزی در آینده، اشخاص، تضاد و موارد دیگر سوال بپرسند.

به یاد داشته باشید که باید با ایده‌های از قبل تمرین شده وارد امتحان شوید. نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید طبیعی بودن است و سعی نکنید آزمایش کننده را با جملات بسیار رسمی یا پیچیده تحت تأثیر قرار دهید، زیرا این ممکن از fluency شما کم کند.

تکنیک زیر به شما کمک می کند تا با یک استراتژی کارآمد، جواب سوالات بخش سوم اسپیکینگ آیلتس را بدهید.

تکنیک پاسخگویی به پارت سوم اسپیکینگ آیلتس

  1. Give your opinion.
  2. Give a reason for your opinion.
  3. Give an example.

Example topic: Shopping

  1. Is shopping a popular activity in your country?
  2. How have shopping habits changed over recent years?
  3. Do you think shopping habits are likely to change in the future?

Let’s have a look at question 3

This question asks for your opinion and also asks for a prediction about the future.

Opinion: As far as I’m concerned shopping habits will change considerably over the next few years, particularly with online purchases and the use of smartphones to pay for items.

Reason: This is because most people now prefer online shopping, so carrying paper cash is becoming a thing of the past as digital payments are gaining in popularity now.

Example: For instance, if I want to buy books, a new PC, clothing or just about anything, it’s often much cheaper and quicker to buy on Amazon. There are also more options to pay with Apple Pay or PayPal when doing grocery shopping. Also, very few people use cash now, as shopping is becoming more efficient and digital.

نمره دهی آیلتس چگونه است؟

Fluency:

‘Speaks at length without noticeable effort or loss of coherence’

  • This means that you should be using a smooth flow of clear speech that seems natural and is easily understood by the examiner. Your answer must be well developed and coherent too.

‘May demonstrate language-related hesitation at times and some repetition or self-correction

  • There might be some hesitation here and there as you are looking for the right words to express your ideas and even a little repetition of words, but self-correction is minimal. If there is too much hesitation or self-correction it will really lower your score in fluency and you will end up with a Band 5 in this part of the criteria.

Lexical Resource:

‘uses less common and idiomatic vocabulary’

  • Idiomatic vocabulary is idioms, colloquialisms and fixed expressions. Actually, I don’t recommend using idioms unless you are absolutely confident when using them and you know exactly what they mean. It’s easy to use an idiom out of context and it can sound odd if you are not entirely familiar with them. Certainly, do not memorise them to throw into your talk.

‘Uses a range of connectives and discourse markers with some flexibility’

  • Discourse markers are words like ‘anyway, right, okay, as I say, to begin with’. They are used to connect, organise and manage what we say. To find out more about discourse markers click here to see how they are used in speaking.

Grammar:

‘Frequently produces error-free sentences, though some grammatical mistakes still persist.’

  • This means that the majority of the sentences you use have no errors, but actually it doesn’t have to be perfect. Some basic or general mistakes can still be heard, although this will not interfere with overall understanding. So yes there is room for error here and you can still get band 7.

Pronunciation:

  • Your pronunciation needs to be clear and easy to follow, use intonation and stress for clear communication. There might still be issues with particular sounds though. Your accent does not matter as long as it does not interfere with communication and you are easily understood. By the way, you do not need a British accent to get a high Band score.
امتیاز (اسپیکینگ آیلتس چگونه است)
5/5

3 پاسخ

  1. واقعا عالی سایتتون من تمام نکات که این مدت از اینور و اونور نصفه و نیمه پیدا کرده بودم مرتب تو پیجتون داره
    سربلند باشید 🙏🙏🙏🙏🙏❤️❤️❤️❤️❤️

  2. خیلی سایت عالی دارید واقعا من را از بلاتکلیفی نجات داد امیدوارم همیشه موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش‌های گام به گام مهارت‌های آیلتس
IELTS Writing Task 2
Students Writing Task 2