logo-zandi-english

تعداد کلمات و قوانین رایتینگ آیلتس

تعداد کلمات و قوانین رایتینگ آیلتس

این مساله یکی از سوالات رایجی است که زبان آموزان از اساتید خود می پرسند و جالب است بدانید، نظرات مختلفی در این مورد وجود دارد. متاسفانه، توصیه و ذهنیت بسیار بدی در مورد تعداد کلمات رایتینگ آیلتس وجود دارد.

دو نمونه از بدترین توصیه های شنیده شده:

شما نباید حتماً ۲۵۰ کلمه در رایتینگ تسک ۲ خود بنویسید.
شما باید تا جایی که ممکن است بنویسید، تا نمره خوبی بگیرید.

How many words for IELTS writing? Rules & Advice

لیست مطالب تعداد کلمات رایتینگ آیلتس

افسانه های رایج در مورد تعداد کلمات writing آیلتس!

  1. برای رایتنیگ تسک 2 نیازی به نوشتن بیش از 250 کلمه ندارید.
  2. باید بیش از 350 کلمه برای نمره باند 8 بنویسید.
  3. در رایتنیگ تسک 1 برای نمره بالا بیش از 200 کلمه بنویسید.
  4. باید تک تک کلمات رایتینگ را بشمارید.
  5. اگر فقط چند کلمه زیر 250 تا بنویسید، اشکالی ندارد.

شما باید حداقل ۲۵۰ کلمه برای رایتینگ تسک ۲ و حداقل ۱۵۰ کلمه برای رایتینگ تسک ۱ بنویسید.

اگر شما کمتر از این مقدار برای هر یک از تسک ها بنویسید، به سوال به طور کامل پاسخ نداده اید و در زمینه پاسخ به سوال یا Task Response از شما نمره کسر خواهد شد. اگر اگزمینر آیلتس حس کند که شما زیر حدنصاب نوشته‌اید، تمامی کلمات Writing شما را می‌شمارد. بنابراین رایتینگ آیلتس خودتان را با نوشتن 249 کلمه خراب نکنید. در درس‌های آینده نحوه نوشتن رایتیگ آیلتس تسک 2 به صورت کامل آموزش داده خواهد شد.

یک مقاله بسیار طولانی نمره باند بالاتری به شما نمی دهد. اگر یک مقاله طولانی بنویسید، مثلاً در حدود 350 کلمه، دو مشکل پیش می آید.

  1. وقت شما تمام می شود و ممکن است مقاله خود را تمام نکنید. در واقع، اگر نتیجه‌ای ننویسید، در پاسخ به تسک (Task response) نمره باند را از دست خواهید داد.
  2. با نوشتن 350 کلمه، شما مستعد نوشتن اشتباهات گرامری، دستور زبان و واژگان خواهید بود. همچنین Essay می‌تواند جزئیات بی‌ربطی داشته باشد و خطر خارج از موضوع نوشتن (off-topic) وجود دارد.

در مورد شمردن کلمات خود، نمی توانید تک تک کلمات را بشمارید زیرا این عملی نیست. به طور کلی تعداد کلمات موجود در یک خط را تخمین بزنید و سپس خطوط را بشمارید. برای نوشتن وظیفه 2 بیش از 250 کلمه اما کمتر از 300 کلمه را دنبال کنید. در آزمون رایانه ای، تعداد کلمات روی صفحه است بنابراین شمردن تعداد کلمات رایتینگ آیلتس آسان‌تر است.

تعداد کلمات ایده آل برای رایتینگ آیلتس!

همیشه ۱۰ درصد بیشتر از آن چه از شما انتظار می رود بنویسید. به عبارت دیگر، برای رایتینگ تسک ۱ در حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ کلمه و برای رایتینگ تسک ۲ در حدود ۲۷۰ تا ۲۸۰ کلمه بنویسید. اگر تلاش کنید که این مقدار توصیه شده را برای رایتینگ‌های خود بنویسید، تعداد کلمه‌های نوشته‌های شما خیلی بیشتر از حداقل تعداد کلمه‌های مجاز خواهد بود، که این بسیار خوب است.

چگونه بدانم که در شرایط امتحان چند کلمه نوشته ام؟

همانطور که قبلا بیان شد، شما وقتی برای شمردن کل کلمات نوشته‌های خود ندارید، اما روش‌هایی برای تخمین آن وجود دارد. پیشنهاد می‌شود که برروی ورقه‌های رایتینگ امتحان اصلی تمرین کنید. تمامی این ورقه‌ها در یک اندازه می‌باشند. بنابراین، شما می توانید ببینید که برای رایتینگ در محدوده کلمات مجاز چه مقدار از فضای ورقه اصلی گرفته می شود. تمرین بر روی ورقه‌های اصلی همچنین شما را برای امتحان اصلی آماده می‌کند و شما در روز امتحان شگفت زده نخواهید شد.

آیا First-class دو کلمه محسوب می شود؟

متاسفانه، نه! کلماتی که در وسط آنها خط تیره وجود دارد مانند ‘First-class’یا ‘State-of-the-art’ یک کلمه محسوب می‌شوند. کلمات مخفف شده مانند ‘I’ll’ یا ‘we’re’هم به عنوان یک کلمه در نظر گرفته می شوند. (به صورت نرمال شما نباید از مخفف سازی در نوشته‌های آکادمیک استفاده کنید). کلماتی مانند ‘a’ ‘an’ و ‘the’ هم به عنوان یک کلمه محاسبه می‌شوند. علامت‌هایی که برای جداسازی جملات استفاده می شوند مانند کاما، کالن و سمی کالن جزو کلمات در نظر گرفته نمی شوند.

آیا من می توانم کلمات را از سوال کپی کنم؟

شما می توانید چند کلمه را کپی کنید، اما نباید کل سوال را در نوشته‌های خود تکرار کنید. شما هرگز نباید کل جمله سوال را کپی کنید. اگر کلمات سوال را تکرار کنید، ممتحن این کلمات را نادیده گرفته و مثل این می‌ماند که شما چیزی ننوشته اید. نوشته شما براساس توانایی شما در پارافریز کردن با استفاده از کلمات مترادف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بنابراین، سعی کنید به این مهارت دست پیدا کنید و از کپی کردن سوال خودداری کنید.

Example Question – Successful sports professionals can earn a great deal more money than people in other important professions.

Example Paraphrasing – It is possible for successful athletes to make a lot more money than people working in other important jobs.

همانطور که مشاهده می‌کنید، یک سری کلمات مانند‘successful’, ‘money’ و ‘important’ دقیقا از سوال برداشته شده‌اند، ولی اکثر لغات با کلمات هم معنی آن جایگزین شده‌اند.

پاراگراف نویسی مناسب

در این مثال زیر، داوطلب با نحوه تنظیم پاراگراف‌ها نمرات را از دست می‌دهد. پاراگرافهای زیادی وجود دارد و در آنها فرورفتگی وجود دارد، بنابراین برای اگزمینر روشن نیست. برای نوشتن وظیفه 2 آیلتس حداکثر باید 5 پاراگراف وجود داشته باشد.

بهتر است یک خط خالی بین پاراگراف ها باشد. این ساختار با نوشتن مقدمه، 2 پاراگراف body و یک نتیجه گیری سازگار است.

پاراگراف نویسی رایتینگ آیلتس

دست خط و استفاده از خودکار یا مداد؟

شما می‌توانید با هر دست‌خطی رایتینگ آیلتس را بنویسید، اما نکته اینجاست که متن شما باید خوانا باشد. اگر اگزمینر قادر به خواندن رایتینگ نباشد، با پنالتی مواجه می‌شوید. در این صورت نمره coherence شما کاهش چشمگیری خواهد یافت. coherence یعنی چقدر متن شما قابل درک و فهم است. 

پیشنهاد می‌کنم از مداد برای نوشتن رایتینگ آیلتس استفاده کنید. چراکه در صورت اشتباه، می‌توانید آن را پاک کنید. نباید متن رایتینگ به صورت نامرتب و نامنظم باشد.

تحلیل سوال توسط اگزمینر آیلتس چگونه است؟

آزمون رایتینگ آیلتس تسک 2 (Ielts writing)  در چهار بخش زیر سنجیده و نمره‌دهی می‌شوید. هر معیار 25٪ از کل نمرات شما برای تسک 2 ارزش دارد.

  1. پاسخ به سوال تسک 25٪ (Task respose)
  2. انسجام و پیوستگی 25٪ (Coherence and cohision)
  3. منابع واژگانی 25٪ (Lexical Resource)
  4. دامنه گرامری و دقت 25٪ (Grammatical range and Accuracy)

علاوه بر 4 مورد بالا، شش مورد زیر توسط اگزمینر آیلتس بررسی می‌شود:

  • Going off-topic
  • Underlength: being under 250 words
  • No of words: number of words
  • memorising sentences
  • Penalty: If you write under the word count, you will receive a penalty. 
  • very hard to read handwriting

نحوه تصحیح رایتینگ آیلتس توسط اگزمینر

رایج ترین اشتباهات در رایتینگ آیلتس

1. Do not use (…) (etc) when writing a list. Instead, lists of examples should follow the pattern; (A and B), (A, B, and C), or (A, B, C, and D). For example: one of the biggest problems in big cities is unemployment, crime and pollution.

2. No question mark in your essay: Do not ask the reader any questions in your essays. For example; “How do you think we can solve the problem of over-crowding in cities?”

3. Do not use exclamation points in your essays. Don’t yell at the reader. For example; “In my opinion, it’s the best solution to over-crowding in cities!”

4. Phrases like “more and more”, “bigger and bigger”, “greater and greater” are informal, and only good for speaking, not good for academic writing. Instead of writing “more and more people are driving cars these days”, you could use trend language in task 1 writing to write this sentence like

  • “increasing numbers of people are using cars these days”
  • “a significantly larger number of people using cars these days”
  • “a growing increase in the number of people using cars these days”
  • “nowadays, the number of people who own cars has increased”
  • “increasing numbers of students are going abroad for university study”
  • “the number of cities that suffer from pollution has increased tremendously in recent decades”.

That’s much better than “more and more”. In addition, instead of using a structure such as “much more”, you can say

  • a great deal larger

Also, “big” is too informal for reports and essays, we should use

  • large
  • sizeable
  • significant

5. Do not begin sentences with “And”, “But”, “Or”. Instead use linking phrases that sound more academic such as:

  • In addition/Furthermore
  • However
  • Since
  • As a result

For more Lessons on linking phrases click here

6. The first sentence of each body paragraph should be a topic sentence, it should define the content of the paragraph in general terms. The number one job of the topic sentence is to tell the readers what they are going to read in that paragraph. It’s a signal to the readers. A topic sentence can do other things, but its number one job is to send the signal to the readers.

7. “Most/almost”: “Most” is an adjective (usually) which means the greatest quantity, amount, measure, degree or number of something. It is followed by a noun, prepositional phrase or adjective:

  • Most people
  • the most popular
  • most of his time
  • most of my friends study abroad

Almost” is an adverb that means very nearly (a language of estimation), it means close, but NOT totally. Examples:

  • We’re almost home
  • almost finished
  • almost every house
  • almost never
  • almost all of the students

8. Manage your time well. Task 1= 20 minutes. Task 2=40 minutes. A poorly written essay for the report will receive a higher band score than an incomplete one. Task 1 = 150 words, Task 2 = 250 words. Make sure you write the minimum number of words.

9. Subject-verb agreement: He, she, it….plays, does, receives, negotiates, etc. This is a rule you learned in elementary grammar. You cannot still be making this mistake on the IELTS test. If you make this mistake in your essay, you can forget about getting a good band score.

10. Use the correct verb tenses. This is another elementary mistake that will keep you from getting a good band score. Pay attention to every verb you write and consider what tense you should be using. Particularly, present tense. Most of the time, the vast majority, the overwhelming majority of the time, you are using the present tense. I would say that really no need for past tense, maybe some future, maybe modal verbs, but most of the time, you are using the present tense (present simple, present perfect, present continuous). That’s what something you should be thinking about.

11. Articles (a, an, the, no article): The last of the three biggest elementary mistakes. Maybe because you have articles in your own language. It’s a foreign concept to you. The other thing is you don’t read them out, and you usually use articles in theories whereas the best way on how to use articles is by looking at a lot of proper accurate writings. Review the rules about articles and apply them to every noun you write.

12. Singular/Plural, Countable/Uncountable: When speaking in general about something, use the plural form. For example: “People use computers in their offices every day. (Don’t say: people use a computer in their office every day); or: people need a lot of money for their lives (don’t say: people need a lot of money for their life.) When it comes to Countable & Uncountable, it’s a bit challenging here because there aren’t rules what is countable and what is uncountable. I would say keep a little list of words that are countable and uncountable. I don’t want to see equipments, knowledges, advises, informations, etc. these are common mistakes students make.

13. Write your essays from a global perspective, because the questions are asked from a global perspective. Try to avoid relating the essay question only to your country. It should be about the world in general. If you say

  • traffic in the city is a serious problem when you are traveling down Madison Avenue at rush hour.

it’s very specific. Instead, you should say:

  • when people travel down busy streets in urban areas during rush hours…

now you are not talking about problems of a specific city, you are talking about problems that every city faces. That’s what you want. You want to be general.

14. Use linking words and transition phrases at the beginning of all body paragraphs, and the conclusion. Keep your sentences short and well-linked. It’s a key if you want to improve your grammar. It will help your grammar and your organization as well. For example:

  • Firstly
  • on the one hand
  • on the other hand
  • in summary

15. No contractions; for example: “shouldn’t” = should not, can’t = cannot, wouldn’t = would not, shouldn’t = should not, etc.

16. Keep pronouns out of the essay body paragraphs. Words such as, you, we, I, us, should be omitted or written as people, students, society, etc. For example, instead of saying “when you go abroad, you will have a chance to experience new cultures”, you should say “when a student goes abroad, they will have a chance to experience new cultures”

17. Active tense can be changed to passive tense to omit the pronoun.

18. Effect is a noun. Affect is a verb.

19. In the introduction, tell the reader what you’re going to do. For example: “In this essay I will discuss the advantages and disadvantages of studying abroad”. No need. The way that I will teach you how to give an introduction is going to be incredibly clear, and incredibly high level. I’m not just teaching you how to write essays for a 5.5 in the exam, I’m teaching you how to write essays that will be good for any university in the world. So, my method is incredibly clear but helps you with your organization. So, instead, you could write a concise thesis statement.

20. Avoid using absolutes such as; all, every, none, only, always, never, completely, totally. For example: when everyone goes abroad, they always suffer homesickness. Be careful of using 100% and 0% statements.

21. Don’t use the word “thing” to name the object or action you’re writing about. For example, instead of writing “when students go abroad, they have opportunities to experience many different things”, you should write “when students go abroad, they have opportunities to experience many different things, such as new cultures and make new friends”. That’s ok, because you are giving two specific examples about what things you are talking about.

Review this list. When you’ve done with your first essay, go through the list to make sure you are not making some of these mistakes.

سایر منابع

4 پاسخ

  1. جناب زندی بزرگوار
    این صفحه بسیار عالی ، ساختار یافته و حاوی نکات کلیدی بود . ویژگی سایت و تدریس شما تمرکز روی هدف است و دنبال حاشیه سازی نیستید. که برای کسانیکه تایم کمی دارند بسیار اثر بخش است. همیشه پرانرژی و سلامت باشید.

    1. سلام نظر لطف شماست
      خیلی ممنون از اینکه با نظرات ارزنده خودتان به من روحیه و انرژی می دهید. موفق باشید

  2. من امروز سایت شما رو دیدم و واقعا از دیدن مطالب و منابع فوق العاده اش لذت بردم. تلاش شما برای بالا بردن سطح زبان انگلیسی ، ستودنی است. ممنون از وقت و انرژی که گذاشتین. امیدوارم بازتاب این انرژی مثبتی که میدین تو زندگی تون نمود پیدا کنه و هر روزتون توام باشه با سلامتی و شادی.
    پایدار باشین استاد زندی عزیز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.