در این آموزش قصد دارم تا هر آنچه که برای گرفتن نمره 9 و 10 یا حتی بیشتر رایتینگ سلپیپ نیاز دارید را بیان کنم. مهارت رایتینگ شاید یکی از چالشیترین بخشهای آزمون سلپیپ باشد، چرا که ما در سیستم آموزشی ایران پرورش یافتهایم و همه چیز به صورت حفظی بوده، اما در سلپیپ باید از قدرت تحلیل برای نوشتن دادهها استفاده کنیم.
معرفی امتحان رایتینگ سلپیپ
در CELPIP Writing دو بخش وجود دارد که به آنها اصطلاحاً Task گفته میشود. در Task 1 ، حدود نیم ساعت (27 دقیقه) برای نوشتن ایمیل در مورد یک موضوع روزمره فرصت دارید. در Task 2، شما حدود نیم ساعت (26 دقیقه) فرصت دارید تا درباره یک نظرسنجی بنویسید و انتخابهای خود را متقاعدکننده توضیح دهید.
تعداد کلمات رایتینگ سلپیپ
برای هر Task باید بین 150 تا 200 کلمه بنویسید. همانگونه که میدانید، این آزمون به صورت کامپیوتری برگزار می شود و در پایین صفحه رایتینگ، تعداد کلمات ظاهر میشود، بنابراین نیازی به شمردن کلمات ندارید و با یک نگاه می توانید از آن مطلع شوید.
مهمترین نکات رایتینگ سلپیپ
برخلاف آزمون Speaking، شما زمان جداگانهای برای برنامهریزی متنهای Writing نخواهید داشت. بنابراین، قبل از نوشتن، چند دقیقه برنامه ریزی کنید. در طول آزمون به شما کاغذ و خودکار داده می شود تا یاداشتبرداری کنید.
هر دو Task دارای دکمه «Next» در بالای صفحه هستند. این دکمه وجود دارد تا بتوانید قبل از اتمام زمان به قسمت بعدی بروید. (بهتر است عجله نکنید و از تمام وقت خود استفاده کنید.) لازم به ذکر است که وقتی زمان شما تمام شود، آزمون به طور خودکار به قسمت بعدی منتقل می شود.
پس از اتمام نوشتن، خیلی سریع روی «Next» کلیک نکنید زیرا زمانی که این کار را انجام دادید، نمیتوانید به عقب برگردید! بنابراین تنها مزیت کلیک روی «Next» قبل از اتمام زمان این است که آزمون Writing شما زودتر به پایان میرسد. همچنین باید سعی کنید در پایان چند دقیقه برای خواندن مطالبی (Review) که نوشته اید صرف کنید.
ویژگیهای رایتینگ سلپیپ
سه قابلیت بسیار مهم و عالی در رایتینگ سلپیپ برای Task اول و دوم وجود دارد که در ادامه آمده است:
- قابلیت Spell Check : زیر کلماتی که از نظر املا اشتباه می باشند خط قرمز کشیده می شود.
- قابلیت کپی و پیست : شما به راحتی میتوانید متنی را از پاراگراف اول یا صورت سوال به نقاط مختلف رایتینگ منتقل نمایید.
نحوه نمره دهی آزمون CELPIP Writing
دو Task در آزمون CELPIP وجود دارد: Task 1، نوشتن ایمیل، و Task 2، پاسخ به سؤالات نظرسنجی است. دو رایتینگ به طور مساوی امتیاز دارند. اگزمینرهای انسانی و هم یک الگوریتم کامپیوتری در تعیین امتیاز Writing شما نقش دارند.
پس از اتمام آزمون، پاسخ Task 1 شما به طور تصادفی به دو اگزمینر و پاسخ Task 2 شما به طور تصادفی به دو اگزمینر دیگر داده می شوند. این بدان معناست که در مجموع حداقل چهار اگزمینر در تعیین نمره Writing هر داوطلب سلپیپ نقش دارند.
برای هر Task ، اگر تفاوت عمدهای بین دو نمره اگزمینر وجود داشته باشد، پاسخ به طور خودکار به اگزمینر سومی اختصاص مییابد که رتبهدهنده معیار (Benchmark Rater) نامیده میشود، و نمره آن اختلاف نظر را برطرف میکند. اما در اکثریت قریب به اتفاق موارد، Benchmark Rater ضروری نیست.
پس از تکمیل فرآیند نمرهدهی، ارزیابیهای اگزمینرها به رایانه رفته و به سطح CELPIP بین M (به معنی حداقل) و 12 تبدیل میشوند.
اگزمینر ها یا ارزیابهای CELPIP چه کسانی هستند؟
آنها افراد با طیف گسترده ای از سنین، حرفه ها و پیشینه ها هستند، اما همه آنها افرادی هستند که سطح بالایی از مهارت زبانی را نشان داده اند و تجربه حرفه ای در زمینهی مرتبط با آموزش یا اگزمینر زبان دارند. تمام اگزمینرهای CELPIP در کانادا زندگی و کار می کنند.
اگزمینرهای CELPIP ملزم به تکمیل یک فرآیند آموزشی گسترده قبل از دریافت گواهی هستند و پس از آن درگیر آموزش مداوم می شوند. کار آنها به دقت رصد می شود. آنها ارزیابی عملکرد هفتگی و بازخورد شخصی را در صورت لزوم دریافت می کنند.
معیارهای امتیازدهی سلپیپ
همه رایتینگها بر اساس معیارها نمره گذاری می شوند. آگاهی کامل از معیارهای نمره دهی رایتینگ تاثیر مستقیم در نمره شما خواهد داشت.
این معیارها به چهار دسته یا Dimensions تقسیم می شود.
- محتوا / انسجام (Content/Coherence)
- واژگان (Vocabulary)
- خوانایی (Readability)
- انجام وظیفه (Task Fulfillment)
ارزیابها هر معیار را جداگانه ارزیابی میکنند، و درک این نکته ضروری است که هیچ یک از این چهار مورد “بیشترین” یا “کمترین” برای امتیاز شما مهم نیستند. همه آنها بسیار مهم هستند! متاسفانه برای اکثر شرکت کنندگان در آزمون سلیپ، تمرکز تنها بر یک بعد مانند Vocabulary است، بجای اینکه بر روی تک تک معیارها تمرکز داشته باشند.
نمونه سوال رایتینگ Email با جواب
در ابتدا سوال را چند مرتبه بخوانید تا در هنگام نوشتن گمراه نشوید. اگر زمان کافی برای خواندن سوال صرف نکنید، به احتمال زیاد از موضوع خارج می شوید و در معیار Task Fulfillment نمره پایینی بدست می آورید. در ادامه یک نونه سوال رایتینگ تسک 1 سلپیپ برای نوشتن ایمیل آمده است:
You recently changed to a different internet company because your friends told you about their low prices and good service. However, over the past week, your internet commotion has not been working properly. After much time and effort, you got a technician to come, but he didn’t fix the problem.
- Describe the problems you are having with the internet.
- Explain how the problem has affected you.
- Explain what you want the manager to do.
در سوال بالا یک مسئله که شما با آن برخورد کردهاید بیان شده است.
شما اخیراً اینترنت خود را تغییر دادهاید زیرا دوستانتان در مورد قیمت پایین و خدمات خوب شرکت دیگری به شما گفته اند. اما در یک هفته گذشته، اینترنت شما به درستی کار نکرده و یک تکنسین هم آمده، اما مشکل هنوز برطرف نشده است.
در ادامه سه توضیح از شما خواسته شده است که باید در متن ایمیل شما نوشته شود. این توضیحات براساس ایدههای هر شخص متفاوت است. شما می توانید برای هر کدام یک پاراگراف بنویسید، یا در برخی اوقات دو پاراگراف برای یک توضیح بنویسید.
Dear Customer Service Manager,
I need your help with some issues that I am having with my internet connection. Every few hours, I lose my connection and need to restart my computer several times to reconnect. When I first reported this problem, your company sent a technician to take a look. Although my connection appeared to be restored while he was here, the connection once again became intermittent after he left.
I run an online business from my home and depend on a reliable internet connection for my livelihood. These connectivity issues have caused delays in filling orders for my customers. I cannot afford to go another week without a consistent internet connection.
I would be grateful if you could send someone in to help me with this matter. Perhaps you could send a more experienced technician, or come and take a look yourself. I am hoping you can take care of this problem within the next week before I am forced to change to another internet service provider.
Regards,
Bahram Zandi
نمونه سوال رایتینگ تسک 2 سلپیپ با جواب
در رایتینگ تسک 2 باید بین دو گزینه یکی را انتخاب نمایید. مثلاً از شما میخواهند بین برگزاری جشن و نقاشی دیوارهای محله با پول جمعآوری شده انتخاب کنید و برای آن دلایل قانع کننده بنویسید. نوشتن دلایل، مزایا و اثرات مثبت یک انتخاب بسیار حائز اهمیت است.
Food at Desks Survey
You work in an office area. Your manager is surveying your opinion about eating food at desks. There have been complaints about strong food smells and about leftover food attracting mice. Your manager asked you to complete an opinion survey.
Choose the option that you prefer. Why do you prefer your choice? Explain the reasons for your choice. Write about 150-200 words.
- Option A: Everyone should be required to eat only in the kitchen.
- Option B: Everyone should be free to eat where they want.
در سوال بالا به شما اطلاعاتی در ابتدا داده شده است:
شما در یک محیط اداری کار می کنید. مدیر شما نظر شما را درباره خوردن غذا پشت میز سوال می کند. شکایت هایی در مورد بوی تند غذا و در مورد مواد غذایی باقی مانده که خوراک موش ها میشود، وجود داشته است. مدیرتان از شما خواسته است که یک نظرسنجی را تکمیل کنید.
- گزینه A: همه باید فقط در آشپزخانه غذا بخورند.
- گزینه B: هر کس باید آزاد باشد که هر کجا می خواهد غذا بخورد.
In my opinion, all employees should be required to eat only in the kitchen. Firstly, this option would stop the issue of remaining food smells in the office. There has recently been some hate amongst employees regarding strong-smelling food being consumed in the office. Limiting food consumption to the kitchen would reduce recent debates amongst several staff members, thereby improving office relations.
A significant benefit of Option A would be improved cleanliness in the office, as there have been issues with food trash on desks. This would result in a more pleasant environment for all employees. Furthermore, I think prohibiting food in the office will help project a more professional image to visiting clients.
This option ensures that staff are taking a break from their work, and reduces time spent in front of a computer screen. This offers numerous health benefits and will ultimately make them more productive. Finally, option A also encourages staff to be more sociable with their colleagues.
Option A is the fairest choice for all employees, whilst Option B does not provide a solution to recent complaints or hygiene issues and does not offer any of the benefits outlined above.