چگونه در آیلتس موفق شویم؟ (کتاب، ویدیو، pdf و پادکست)

امروزه اگر در گوگل یک سرچ کوچک در مورد اینکه چگونه در آیلتس موفق شویم بکنید، هزاران نمونه سوال رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس به اضافه تست‌های ریدینگ و لیسنیگ آیلتس ظاهر می‌شود. به عبارت دیگر راه‌های مختلفی برای رسیدن به نمرات بالای آیلتس گفته شده است و همین باعث سردرگمی و گیجی داوطلبین شده است.

بین سال‌های 2012 الی 2018 سیل عظیمی از جمعیت ایرانیان به فکر مهاجرت افتادند. در آن زمان منابع و اطلاعات کافی برای موفقیت در آیلتس و کسب نمره بالا نبود. اما الان به دلیل بازار داغ آزمون آیلتس، عده‌ای سودجو و منفعت طلب، داده های نادرست زیادی در فضای مجازی و اینترنت پخش کرده اند. آنها فقط در فکر کسب درآمد بیشتر هستند و نه چیزی دیگری مثل کمک به داوطلب برای عبور از سد آیلتس.

بر همین اساس تصمیم گرفتم تا در این جا هر آنچه که شما نیاز دارید تا نمره بالایی در آیلتس کسب کنید را بازگو کنم. لازم به ذکر است که سطح فعلی شما نقش بسزایی در عملکرد شما دارد. بنابراین قبل از هر چیز در تعیین سطح زبان انگلیسی سایت شرکت کنید و خود را محک بزنید.

هدف را مشخص کنید!

برای موفقیت در آیلتس، باید اهداف خود را مشخص کنید. روحیه، احساست و عواطف 80 درصد موفقیت هستند. مطمئنم که هر وقت به سراغ کتاب یا جزوه آیلتس می‌روید، بعداز یک ربع الی نیم ساعت خسته و دلسرد می‌شوید. اینجاست که تفاوت یک فرد هدفمند و بی هدف مشخص می شود. آن فردی که فرزند خود را در یک دانشگاه سطح بالا تصور می کند، پا پس نمی‌کشد. فعال و سخت کوش است و همیشه به دنبال خالی کردن وقت، برای مطالعه درس‌هایش است.

یادآوری می شود که مسلط شدن به یک زبان غیر از زبان مادری دشوار است و باید یک پروسه طی شود تا به سطح های پیشرفته برسید. هیچکس نمی تواند در محیطی که همه دارند فارسی حرف میزنند، سریع زبان انگلیسی یاد بگیرد. چنانچه فکر کنید یک الی دو ماهه زبان انگلیسی شما خوب می‌شود، سخت در اشتباه اید. باید صبور باشید و گام به گام پیش بروید. تنها در صورتی می توانید ظرف چند ماه پیشرفت قابل توجهی بکنید که در یک کشور انگلیسی زبان باشید و به دور از ایرانیان خارج از کشور.

این را بدانید که گرفتن نمره بالای 7 در آیلتس غیرممکن نیست و اگر دیگران بتوانند نمره 7 را به دست بیاورند پس قطعا شما هم م‏ی‌­توانید. به خود باور داشته باشید، و همیشه به خود بگویید که این یک چالش است و من از پس آن بر می آیم. اهداف خود را مدام تصور کنید. تخیل شما قدرت محرک شما برای درس خواندن است. دائم آینده را تصور کنید. مثلاً کار کردن در یک شرکت بزرگ با حقوق و مزایای بالا یا تحصیل در یک دانشگاه حرفه‌ای. حضور در کنسرت‌ها، دیسکو، کلاب و سایر مراکز تفریحی از جمله دیگر خیال پردازی ها است.

نگرش مثبتخیلی ها تونستن، منم میتونم
خیال پردازیشرکت معتبر + درآمد بالا + سفر و تفریح
چقدر طول میکشهیک پروسه است و کوتاه مدت نیست
احساسات و عواطف80 درصد موفقیت

برنامه ریزی برای آیلتس نمره 7

داشتن نگرش­‌ مثبت بسیار مهم است و به همین دلیل شما باید افکار مثبت در خود ایجاد کنید تا برنامه‌ریزی صحیحی را بنویسید. هرگز برنامه را به ذهن خود نسپارید، باید حتماً روی کاغذ یا موبایل هوشمند نوشته شود. این یکی از کلیدی ترین اقداماتی است که باید انجام دهید تا به نمرات بالا دست پیدا کنید. مواردی که باید در برنامه ریزی آیلتس شما باشد شامل 12 بخش زیر است:

  1. آشنایی با کلیات آزمون آیلتس
  2. یادگیری گرامر زبان انگلیسی
  3. تقویت دایره لغات
  4. تکنیک‌ها و روش‌های تست زنی
  5. سیستم پارافریز
  6. گوش دادن به پادکست
  7. تمرین Reading آیلتس
  8. تست Listening آیلتس
  9. پیدا کردن پارتنر و تقویت Speaking
  10. تمرین کتاب ماکار اسپیکینگ
  11. یادگیری ساختار و قواعد رایتینگ آیلتس
  12. نوشتن رایتینگ تسک 1 و 2

شاید این لیست یک مقدار چالشی به نظر برسد، اما با توجه به نمره ای که میخواهید بگیرید می توان آن را کوتاه کرد. مثلاً قسمت های لغات، پادکست و پارافریز برای نمره 5 آیلتس از حساسیت کمتری برخوردار است و می توانید در هفته فقط یک روز را به آنها اختصاص دهید.

آشنایی با کلیات آزمون آیلتس

آیلتس یک آزمون بین المللی است که سطح زبان انگلیسی شما را ارزیابی می‌کند. در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی، کاری و غیره دارید باید در این آزمون شرکت کنید. امتحان آیلتس چهار مهارت Speaking ، Reading ، Writing و Listening را شامل می‌شود. آزمون آیلتس در دو نوع جنرال و آکادمیک برگذار می‌شود. تفاوت اصلی این دو در بخش در Reading و Writing است.

معرفی آزمون اسپیکینگ آیلتس

آزمون اسپیکینگ آیلتس شامل سه قسمت است و در کل 12 دقیقه طول می کشد. در بخش اول، اگزمینر به مدت 5 دقیقه در سه موضوع مختلف سوال می‌پرسد. همه چیز در مورد علایق شما است مثلاً چه ورزش یا غذایی دوست دارید. در بخش دوم به شما یک کیو کارت می‌دهد که یک سوال در آن نوشته شده است. این سوال همیشه با کلمه Describe آغاز شده است. این بخش 3 دقیقه طول میکشد، یک دقیقه برای آماده سازی و نت برداری و دو دقیقه برای جواب دادن به سوال que card آیلتس.

پارت سوم اسپیکینگ آیلتس بسیار چالشی است و سوالات اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و محیط زیستی است. این بخش هم بین 4 الی 5 دقیقه طول میشکد و موضوع سوالات در ارتباط با بخش دوم است. مثلاً اگر در پارت دوم در مورد یک شهر که در تعطیلات به آن سفر کردید پرسیده شود، در پارت سوم احتمالاً در مورد مشکلاتی که افراد در شهرهای بزرگ با آن مواجه می شوند سوال می پرسد. در ادامه ممکن است از ترافیک، آلودگی هوا و غیره در شهرها سوال بپرسد.

خصوصیات امتحان ریدینگ آیلتس

ریدینگ آیلتس شامل 40 سوال است و هر پرسش یک امتیاز دارد. این مهارت شامل سه بخش می‌شود و یک ساعت زمان دارد. متن ریدینگ ها از روزنامه‌ها، مقالات خبری و مجله ها می آید. در کل هشت مدل سوال ریدینگ آیلتس وجود دارد که به دو دسته In order (به ترتیب) و Not in order (غیر مرتب) تقسیم می شوند. انواع سوالات ریدینگ آیلتس در ادامه آمده است:

  • جای خالی یا Gap-Fill
  • صحیح، غلط و داده نشده یا True, False, Not Given
  • بله، خیر و داده نشده یا Yes, No, Not Given
  • چهار گزینه ای یا Multiple choice
  • جواب کوتاه یا Short Answers
  • انتخاب عنوان مناسب Match Heading
  • انتخاب بخش مناسب Match Section

نکته بسیار مهم این است که پاسخ‌ها را باید به صورت همزمان در برگه پاسخنامه وارد کنید زیرا در انتهای آزمون زمان اضافه برای این کار داده نمی‌شود و اگر فقط جواب ها را در برگه سوال بنویسید هیچ نمره ای بدست نمی‌آورید.

تفاوت ریدینگ ماژول جنرال و آکادمیک آیلتس

در بخش ریدینگ جنرال، 5 متن در 3 بخش به شما داده می‌شود. 4 متن اول کوتاه (معمولاً یک صفحه) هستند و متن آخر بلند تر و سخت تر است. سیستم نمره‌دهی ماژول جنرال ریدینگ به این صورت است که اگر 30 جواب صحیح بدهید، نمره شما 6 می شود. در Academic Reading باز هم سه بخش وجود دارد اما اینجا سه متن طولانی داده می‌شود. رنج لغات بکار برده شده در متن ها بسیار سخت و چالشی است و به همین جهت چنانچه 30 پاسخ صحیح داشته باشید، نمره 7 را کسب می‌کنید.

همه چیز در مورد لیسنینگ آیلتس

مانند بخش ریدینگ 40 سوال دارد و هر سوال یک امتیاز به شما می‌دهد. شامل 4 بخش می‌شود و در هر قسمت 10 سوال می‌آید. درجه سختی سوالات به مرور بیشتر می‌شود و  در بخش‌های پایانی، سرعت حرف زدن گوینده خیلی سریع می‌شود. نوع سوالات بسیار شبیه به مهارت ریدینگ است که در ادامه عنوان شده است:

  • تکمیل یادداشت
  • تکمیل فرم
  • تکمیل جدول
  • تکمیل جمله
  • تکمیل خلاصه
  • جواب کوتاه
  • نقشه – Map
  • چند گزینه ای
  • انتخابی – Matching

در سال‌های اخیر مهارت لیسنینگ آیلتس بسیار سخت شده است. طراحان سوال به گونه ای عمل می کنند که رشته کلام از دست ما خارج شود و نتوانیم جواب را پیدا کنیم.

معرفی مهارت رایتینگ آیلتس

رایتینگ آیلتس دو تسک (Task) دارد. تسک دوم در هر دو ماژول آکادمیک و جنرال یکسان است، اما تسک 1 متفاوت است. در کل یک ساعت زمان داده می‌شود و بعداز لیسنینگ و ریدینگ آیلتس می‌آید. آیلتس پیشنهاد می کند که 20 دقیقه برای تسک 1 و 40 دقیقه برای تسک 2 رایتینگ آیلتس زمان بگذارید.

رایتینگ تسک 1 آیلتس جنرال

در این بخش شما باید یک نامه بنویسید. نامه می‌تواند به صورت رسمی یا غیررسمی نوشته شود. اگر برای دوست، اعضای خانواده و اطرافیانتان نامه می‌نویسید، لحن شما باید غیر رسمی باشد، یعنی استفاده از Contraction مانند we’re ، they’ll مجاز است. اما اگر برای رئیس، مدیر، اعضای شورای شهر، هتل‌دار، روزنامه نگار و غیره باشد، باید لحن نامه شما رسمی باشد. حداقل تعداد کلمات 150 است و چنانچه کمتر از این میزان نوشته شود از نمره شما کاسته خواهد شد.

رایتنیگ آکادمیک آیلتس Task 1

در اینجا باید یک گزارش از اطلاعات داده شده در نمودار را بنویسید. نیازی به ایده‌پردازی ندارید و همه چیز باید مطابق با روندهای صعودی و نزولی نمودار باشد. در نگاه اول ساده به نظر میرسد، اما شاید ماه ها طول بکشد تا به لغات و گرامر مخصوص رایتینگ تسک 1 آکادمیک تسلط پیدا کنید. در سال‌های اخیر نمودارهای map و Process بیشتر در امتحان آیلتس می‌آید. نمودارهای مختلفی در رایتینگ تسک 1 آکادمیک وجود دارد:

  • نمودار Line Graph
  • نمودار Bar Chart
  • نمودار Pie Chart
  • جدول Table
  • نقشه map
  • پروسه Process Diagram

سوالات تسک 2 آیلتس

66.6 درصد از نمره رایتینگ تسک 2 شما را شامل می‌شود. پس اهمیت آن دو برابر رایتینگ تسک 1 است و باید وقت بیشتری برای آن صرف کنید. موضوعات آموزشی، فرهنگی، هنری، دولتی، نظامی، صلح، محیط زیست، حیوانات و غیره در این بخش داده می‌شود. حداقل تعداد کلمات 250 است و در بیشتر مواقع باید چهار پاراگراف (مقدمه، بدنه 1، بدنه 2 و نتیجه‌گیری) نوشته شود. از جمله انواع سوالات Writing Task 2 عبارتند از:

  • مقاله نظر – Opinion Essay
  • مقاله بحث – Discussion Essay
  • مقاله مزایا و معایب – Advantage and Disadvantage
  • مقاله دو قسمتی – Two-part Essay
  • مقاله مسئله و راه‌حل – Problem and Solution

کسب نمره بالا در رایتینگ تسک 2 بسیار سخت است و نیاز به تمرین زیاد دارد. اگزمینر آیلتس شما را براساس Vocabulary, Grammar, coherence and cohision و Task respose نمره‌دهی می‌کند. هر کدام از این معیارها قوانین و قواعدی دارند که باید در هنگام نوشتن رعایت شوند.

چگونه در آیلتس موفق شویم؟ (کتاب، ویدیو، pdf و پادکست)

یادگیری گرامر زبان انگلیسی

یکی از بهترین کتاب‌های گرامر زبان Grammar in use است که توسط Raymond Murphy نوشته شده است. در این کتاب هر آنچه که فکر بکنید وجود دارد و دسته‌بندی خوبی برای گرامرها و قواعد زبان انگلیسی گفته شده است.

پیشنهاد می کنم این کتاب را به صورت درس به درس جلو نبرید و فقط در زمانی که نسبت به نکته‌ی گرامری مشکل داشتید، از طریق لیست عنوان‌ها آن را پیدا کنید و تمرین کنید. اگر بخواهید این کتاب را به صورت خودآموز از صفر تا صد بخوانید، احتمالا باید 6 ماه وقت صرف کنید و روزی حداقل 5 ساعت زمان بگذارید. بنابراین منطقی نیست.

تقویت دایره لغات

یکی از بی‌نظیرترین پکیج‌های سایت Zandi English مجموعه لغات ضروری آیلتس است. این مجموعه شامل 30 درس می‌شود و در کل نزدیک 4000 لغت را به شما آموزش می‌دهد. لغات ضروی آیلتس به صورت ویدبو، pdf و تست آنلاین در بستر سایت از طریق منوی لغات آیلتس قابل مشاهده است. پکیج لغات ضروری رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه یا ایجاد حساب کاربری ندارد.

خصوصیت اصلی این بسته آموزشی را می‌توان در کلمات هم‌معنی و مترادف دانست. در حقیقت برای اینکه در آزمون آیلتس نمره بالایی کسب بکنید، باید از کلمات غیر تکراری استفاده کنید. مثلاً وقتی اگزمینر آیلتس در اسپیکینگ از شما سوال می‌پرسد، نباید از کلمات سوال استفاده کنید و باید از مترادف آنها استفاده کنید.

منبع دوم برای افزایش واژگان آیلتس کتاب 504 واژه ضروری است که کمک بسیار بزرگی به تقویت لغات شما می‌کند. این کتاب شامل 42 درس و هر درس شامل 12 لغت اصلی است. منبع سوم کتاب Vocabulary for IELTS از انتشارات کمبریج است. این کتاب تمرین‌های فراوانی برای نحوه بکارگیری جملات و ساختارهای پیچیده است.

تکنیک‌ها و روش‌های تست‌زنی آیلتس

حتماً شنیده‌اید که آیلتس سرشار از تکنیک است. منظور از تکنیک این است که اگزمینر بر چه اساسی سوالات را طرح می‌کند و چطور شما را گیج و گمراه می‌کند تا جواب صحیح را پیدا نکنید. هر مهارت آیلتس، تکنیک خاص خودش را دارد، مثلاً برای پارت دو اسپیکینگ آیلتس بهتر است از تکنیک 6 دسته‌بندی استفاده کنیم تا نمره بالاتری بگیریم.

چنانچه علاقه دارید تمامی تکنیک‌ها و استراتژی‌های آیلتس را یاد بگیرید از پکیج آموزش آیلتس سایت Zandi English استفاده کنید. 35 ساعت ویدیوی آموزشی آیلتس، جزوه، پکیج دایره لغات و هر آنچه که شما را به نمره بالای 7 میرساند در آن گنجانده شده است.

سیستم پارافریز آیلتس

پارافریز یعنی نوشتن یا گفتن 2 جمله با کلمات مترادف، به نحوه‌ای که هر دو یک معنی را داشته باشند. به مثال زیر دقت کنید:

Today, one of the biggest problems that large cities face is air pollution.

Nowadays, one of the most crucial issues that big cities experience is air contamination.

مفاهیم پارافریز در همه مهارت‌های آیلتس مهم است. به عنوان مثال در IELTS Listening گوینده یک عبارت را می‌گوید که با یکی از گزینه‌ها هم‌معنی است. بنابراین باید آن گزینه را به عنوان صحیح انتخاب کنید. در پکیج جامع آموزش آیلتس Zandi English تمامی مباحث مربوط به Paraphrasing کار شده است.

بهترین پادکست های زبان و آیلتس

هدف اصلی از گوش دادن به پادکست زبان انگلیسی این است که عادت بد ترجمه کردن را از ذهن خودتان پاک کنید. اگر قادر نیستید که انگلیسی را بدون ترجمه بفهمید، احتمالاً نمره ای بالاتر 5 آیلتس کسب نمی‌کنید. همانطور که گفتم، یکی از بهترین روش‌ها برای درک مطلب، افزایش واژگان، گرامر و دستور زبان گوش دادن به پاکست است. برای دیدن برترین پادکست‌ها اینجا کلیک کنید.

تمرین و تست Reading و Listening

استاندارد ترین و مهم‌ترین منبع آیلتس کتاب کمبریج آیلتس است. مجموعه ای شماره بندی شده که هر سال یک نسخه از آن چاپ می‌شود. بعداز یادگیری تکنیک‌های آیلتس و تقویت واژگان، باید تست بزنید. بهتر است از کتاب کمبریج شماره 10 به بعد براساس ماژول آکادمیک و جنرال تست بزنید.

هر کتاب کمبریج 4 تست استاندارد از آزمون‌های گذشته آیلتس دارد. با مهارت لیسنینگ شروع می‌شود و در ادامه ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ است.

پارتنر برای تقویت اسپیکینگ

زبان انگلیسی را صرفاً نمی‌توان به تنهایی یاد گرفت. شما نیاز به تعامل و مکالمه دارید. همانگونه که یک بچه با گوش‌های خود زبان مادری را یاد می‌گیرد، شما هم با گوش دادن و خواندن شروع کنید. بعداز مدتی به دنبال پارتنر باشید تا کلمات و ساختارهای زبان را با آن تمرین کنید. سایت‌های زیادی برای پیدا کردن یک دوست و همراه زبان انگلیسی وجود دارند. با یک سرچ ساده در گوگل و شبکه های مجازی مثل اینستاگرام، فیسبوک، تویتر و تلگرام پارتنر پیدا کنید.

برنامه‌ریزی و نظم انضباط را از همان روز اول شرط کنید. به او بگویید که هدفتان جدی است و باید در فلان زمان امتحان دهم. نکته مهم دیگر سطح پارتنر است. حتماً در سطح خودتان باشد یا اندکی بالاتر از شما. به او بگویید در سایت Zandi English تعیین سطح بدهد.

کتاب اسپیکینگ ماکار

تعدادی از سوالات اسپیکینگ آیلتس هر چهار ماه یک بار تغییر می‌کنند. معتبرترین منبع برای خواندن سوالات جدید اسپیکینگ آیتلس، کتاب Makkar است. برای دانلود آخرین نسخه کتاب ماکار کلیک کنید.

یادگیری ساختار و قواعد رایتینگ آیلتس

اگر اصول نوشتن رایتینگ را ندانید، این مهارت برای شما به یک کابوس تبدیل می‌شود. آموزش‌های نادرست و مبهمی در زمینه رایتینگ آیلتس وجود دارد. بنابراین بدون هیچ توضیح اضافه‌ای میخوام پکیج رایتینگ سایت Zandi English را براتون معرفی کنم.

رایتینگ تسک 1 جنرال شامل 26 درس است و در مجموع 6 ساعت ویدیو دارد. همه چیز از صفر تا صد گفته شده است. مثلاً اینکه چطور میتونیم نارضایتی خودمان را نسبت به یک مدیر رستوران برای سرویس دهی ضعیف بنویسیم. عناوین تعدادی دیگر از نامه ها در پایین لیست شده است:

  • نامه‌ استعفا
  • نامه به سردبیر روزنامه
  • نامه تعمیرات خانه
  • نامه تشکر از دوست
  • نامه برای اشتغال در شرکت
  • توصیه نامه

هر کجا می‌خواهید جستجو کنید، مجموعه ای کامل تر و جامع تر از رایتینگ تسک 1 جنرال Zandi English پیدا نخواهید کرد. گرامر، واژگان، ساختارهای از پیش تعریف شده برای نوشتن زیر 20 دقیقه آموزش داده شده است.

رایتنیگ تسک 1 آکادمیک هم همانند جنرال 26 درس و 6 ساعت ویدیو دارد. همانگونه که بالاتر گفتم، تسک 1 آکادمیک در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد، ولی شاید ماه‌ها طول بکشد تا بتوانید مدیریت زمان خوب بدست آورید. اما نگران نباشید چرا که در پکیج رایتینگ آکادمیک Zandi English ، ساختار و الگو از پیش تعریف شده یاد می‌گیرد. به این صورت برای هر سوالی میتوانید سرعت عمل خوبی داشته باشید. بیایید یک ساختار را با هم بررسی کنیم.

Noun phrase + Verb + adverb + preposition + time

The number of cars increased sharply to 3 million in 2013.

اصلاً نگران رایتیگ تسک 2 نباشید، چرا که در اینجا الگو و مدل به شما یاد می‌دهم. شما فقط باید جای خالی را پر کنید. قالب یا الگو 25 درصد از رایتینگ شما را نگارش می‌کند. همین اعتماد بنفس شما را تا حد زیادی بالا می‌برد. قالب سوالات agree and disagree در ادامه آمده است:

Intro) It is often stated that _______. I agree with this view because _______, although _______ should also be taken into account.

Body 1) There is some truth in the argument that _______.

Body 2) However, I believe that _______.

Conclusion) To sum up, while it is partly true that _______, I would argue that _______.

قطعاً این ساختار در حال حاضر برای شما عجیب به نظر میرسد، اما در درس Opinion Essay به وضوح به شما توضیح می دهم که چطور میتوانید رایتینگ تسک 2 بنویسید. 

نوشتن رایتینگ آیلتس

بعداز اینکه اصول و قواعد رایتینگ را یاد گرفتید، با نوشتن سوالات مختلف و گرفتن بازخورد (Feedback) از یک معلم خود را ارزیابی کنید.

چگونه در آیلتس موفق شویم؟

امیدوارم مسیر موفقیت در آزمون آیلتس را براتون روشن کرده باشم. فقط به این موضوع نپرداختم که چقدر طول میکشه تا به نمره دلخواهمون برسیم. جواب این سوال به فاکتورهای زیادی بستگی داره و هر کسی خودش باید محاسبه بکنه.

2 پاسخ

  1. من تازه شروع کردم به آیلتس یاد گرفتن، حتما با این 12 گام شروع می کنم
    به نظرم خیلی کاربردی هستند

    1. سلام وقت بخیر
      امیدوارم موفق باشید. در این راه پر فراز و نشیب، حتماً از اطرافیان تون بخواهید که بهتون روحیه و انگیزه بدند. بدون داشتن افکار مثبت، احتمالاً مدام کتاب، دفتر و فیلم آموزشی رو کنار خواهید گذاشت. یعنی یک روز میخونید، چند روز نمیخونید. باید انسجام و نظم داشته باشید تا به نمرات بالا برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *