موانع یادگیری زبان انگلیسی + راهکارها

موانع یادگیری زبان انگلیسی

در این مقاله قصد دارم تا موانع یادگیری زبان انگلیسی که در میان زبان‌آموزان بسیار شایع است بررسی کنم و با ذکر راه حل سعی در برطرف آن کنم. در ابتدا به سوال زیر خوب فکر کنید!!

تا به حال کدام یک از مشکلات زیر مانع جدی یادگیری زبان انگلیسی شما بوده است؟

وقت ندارم

خیلی دلم می خواهد یادگیری زبان انگلیسی را شروع کنم ولی وقت نمی کنم، چه کار کنم؟ در حالیکه کسانی را می بینم که به نظر پر مشغله می رسند ولی به زبان انگلیسی مسلط اند.

وقتی روزها پشت روزها پی در پی می گذرد و شما در آرزوی یادگیری زبان انگلیسی، هفته ها و ماه ها و سالها را از دست می دهید. احساس می کنید به وقت و زندگی خود تسلط ندارید و می دانید از چنین روندی پشیمان خواهید شد.

برای حل مشکل کمبود وقت، باید در چند جهت اقداماتی انجام دهید، از یک سو وقت های مرده را تحت کنترل بگیرید، از سوی دیگر راندمان یادگیری زبان انگلیسی تان را باید چنان افزایش دهید که کمترین تکرار در بهترین زمان ممکن ایجاد شود.

من با چهار روش متفاوت و حیرت انگیز این کار را انجام می دهم:

  • تسلط به وقت های مرده
  • استفاده از زمان های موازی
  • صرفه جویی در وقت با انجام تکرار در بهترین زمان ممکن
  • صرفه جویی در زمان با کمترین تعداد تکرار

فراموش می کنم

لغت و مطالبی را که همین امروز یاد گرفته ام چند روز بعد به راحتی فراموش می کنم، چه برسد به اینکه ماه ها و سالهای بعد یادم بماند و این مرا نا امید می کند.

فراموشی در یادگیری زبان انگلیسی دقیقا مثل آن می ماند که با زحمت زیاد سرمایه ایی را جمع کنید ولی طی حادثه ای، به ناگهان آن را از دست بدهید و آنچه برایتان می ماند یا هیچ باشد یا اندک ، ساعتها وقت صرف کنید و انرژی بگذارید ولی چند روز بعد ببینید به راحتی آنچه اندوخته اید به باد رفته است. ماه ها و سالها وقت صرف رفت و آمد به آموزشگاه ها کنید ولی در عمل چیز زیادی به یاد نداشته باشید. فراموشی در یادگیری زبان انگلیسی، خساراتی ناامید کننده و غیر قابل تحمل به همراه دارد.

شما وقتی یادگیری زبان انگلیسی را آغاز می‌کنید، در حقیقت اصلی‌ترین بستر حرکت شما تکرار است که مهمترین کاربرد آن یادگیری برای همیشه است.

در واقع هر لغت و مطلبی را که یاد می گیریم نخست وارد حافظه کوتاه مدت ما می شود. برای ورود به حافظه دراز مدت نیازمند تکرار هستیم، شما باید این تکرارها را در زمانبندی انجام دهید تا مطالب وارد حافظه دائمی‌تان شود. تمامی مطالب به صورت لقمه های آماده و برای همیشه وارد حافظه‌مان می‌شوند اگر تکرار و تمرین کافی داشته باشیم.

نیمه کاره رها می کنم

بارها یادگیری زبان انگلیسی را شروع کرده ام ولی آن را نیمه کاره رها کردم و یا از ترسم دیگر اصلا شروع نکردم.

چند بار تا به حال یادگیری زبان انگلیسی را شروع کرده اید ولی نیمه کاره آن را رها کرده اید. در آموزشگاه زبان ثبت نام کرده اید ولی بعد از چند روز و یا چند ترم آن را رها کرده اید یا با خودتان عهد کرده اید که به هر قیمتی روزانه پنج لغت یاد می گیرم و تا آخر سال بیش از ۱۵۰۰ لغت یاد خواهم گرفت ولی همان روزهای اول این کار را رها کرده اید؟

بدون شک این امر بر روحیه و اعتماد به نفس ما اثر منفی می گذارد، احساس می کنیم یک امری را که بسیار برایمان مهم است بدست اهمال کاری سپرده ایم.

راه حل برای مشکل رها نکردن چند جانبه است،  شما باید به چند طریق مواظبت و تشویق شوید تا کار را نیمه کاره رها نکنید :

  • مکانیسم پاداش فوری به خودتان: پاداشهای فوری ولی کم به خودتان بدهید و چون فوری است، اثر آن بالاست و اثری مشابه پاداشهای بزرگ را دارا می باشد.
  • برگشت به مسیر، وقتی از جاده تعهد خارج شده اید: اگر خیال‌پرداز باشید و دائماً اهدافتان را به خودتان یادآوری کنید، مسلماً می‌توانید به خودتان انگیزه دهید و یادگیری را ادامه دهید.
  • تعهد به فرد بیرونی: تحقیقات نشان داده است که وقتی ما به سازمان و گروهی قول و تعهدی را می دهیم به انجام آن وفادارتر هستیم در همین راستا از دیگران کمک بگیرید، تا شما را در این سفر طولانی همراهی کنند.

تا به حال نتیجه نگرفته ام

هرچه برای یادگیری زبان انگلیسی وقت و انرژی می گذارم نتیجه ملموسی نمی گیرم، انگار درجا می زنم و پیشرفت چندانی ندارم!

هر چقدر لغت و مطلب جدید یاد می گیرم بازهم احساس درجا زدن می کنم و باز هم نمی توانم وقتی به زبان نیاز دارم مکالمه خوبی انجام دهم یا نمی توانم راحت فیلم زبان اصلی ببینم یا متنی را صد در صد بخوانم و درک کنم.

واقعیت این است که ما در یادگیری زبان انگلیسی احساس درجا زدن می کنیم چون معیاری برای اندازه گیری پیشرفتمان نداریم.

از طریق امتیازدهی جلو روید:
یک لغت یا اصطلاح، یا یک جمله را یاد بگیرید و به سراغ مطلب بعدی روید. به این ترتیب کوچکترین تلاش شما، بی نتیجه نمی ماند و این به مغز شما این پیام را مخابره می کند، من دارم پیشرفت می کنم!

از طریق تقویت حافظه درازمدت:
چه زمان شما احساس تسلط و نتیجه می کنید، زمانی که اراده کنید و آنچه می خواهید را بیاد آورید، آن چیز می تواند یک لغت باشد یا جمله و یا مکالمه ای که باید بی درنگ بیاد آورید. باید یاد بگیرید که کلمات را وارد حافظه درازمدت کنید و این محقق نمی‌شود مگر با تکرار در فواصل دو الی سه روز ، به این صورت هر زمان که بخواهید آن مطلب را می‌توانید بیاد آورید.

برنامه ریزی ندارم

هربار کار یادگیری زبان را شروع کرده ام چون برنامه خوب و منسجمی نداشتم، احساس سردرگمی کرده ام و نیمه کاره رهایش کردم.

زبان و یادگیری آن پیچیدگی های خودش را دارد و اگر برنامه مشخصی نداشته باشیم بدون شک این سفر بسیار پر مخاطره و پر مانع خواهد بود و رها کردن در نیمه راه سفر ما را تهدید خواهد کرد. چه بسا بارها شده که سعی کرده اید تا با خواندن یک کتاب ، یا با استفاده از یک سی دی زبان و یا یک برنامه مشخص مثلا روزی چند لغت یادگرفتن، برنامه ای برای خود بریزید ولی آنچه اتفاق افتاده این بوده که خلاء یک برنامه منسجم و عملگرایانه را احساس کرده اید و همین بی برنامه گی باعث دلزدگی و سردرگمی شما شده است.

با چهار روش و ابزار از خودتان حمایت کنید تا از مسیر برنامه ریزی خارج نشوید:

  • برنامه‌ریزی برای تکرارها: نه تنها زمان تکرارها که حتی تعداد آن را کنترل و برنامه ریزی کنید تا مطالب را برای همیشه و بدون فراموشی یاد بگیرید.
  • چک لیست: برنامه هایتان را با دقت زیاد و گام به گام عملی کنید.
  • بودجه بندی: در این سفر برنامه ای متناسب با نیاز و وقت خودتان تهیه و تنظیم کنید.

بی حوصله ام

با خود عهد می کنم روزی چند لغت بخوانم ولی انجامش نمی دهم و خودم هم ناراحت می شوم و احساس می کنم اراده ام ضعیف است.

بی حوصلگی در یادگیری زبان انگلیسی موجب از دست دادن فرصت های بی شماری می شود، فرصت هایی مثل لذت بردن از یک فیلم به زبان اصلی، امکان مکالمه به زبان انگلیسی، ناکامی در آزمون ارشد، دکترا، آیلتس یا تافل و همچنین ایجاد مشکل در مهاجرت و…

شما باید برپایه لذت یادگیری خودتان را طراحی کنید و این کار را با چهار شیوه بسیار جالب می‌توانید انجام دهید:

  • پاداش های فوری : پاداشهای فوری ولی کم به خودتان بدهید و چون فوری است، اثر آن بالاست و اثری مشابه پاداشهای بزرگ را دارا می باشد.
  • تقسیم اهداف بزرگ به اهداف کوچکتر: برای یادگیری عمیق، مطالب را به لقمه‌های بسیار کوچکی تقسیم کنید. به عنوان مثال در هر صفحه فقط 10 کلمه جدید یاداشت کنید و جملات مربوط به آنان را تمرین کنید.
  • عینی کردن لذت یادگیری زبان: شما باید اثرات و نتایج مثبت و منفی تصمیم خود را در زمان حال، میان مدت و بلند مدت شکار کرده و در معرض دید خود قرار دهید. به این صورت روند یادگیری خودتان را تحلیل می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *