آموزش اسپیکینگ آیلتس + 100 نمونه سوال + دانلود کتاب

آموزش اسپیکینگ آیلتس + 100 نمونه سوال + دانلود کتاب

هر چقدر هم که اعتمادبنفس داشته باشید، باز هم استرس روز امتحان به نمره شما آسیب می‌زند. از مهمترین و بارزترین مراحل آمادگی اسپیکینگ آیلتس، شرکت کردن در آزمون ماک (آزمایشی) آیلتس است. سعی کنید در همان سنتر یا مرکزی که آزمون اصلی را می‌دهید، امتحان ماک (آزمایشی) بدهید.

معرفی اسپیکینگ آیلتس

آزمون اسپیکینگ آیلتس شامل سه بخش است. بخش اول حدود پنج دقیقه طول میکشد. سوالات این بخش در مورد کار، تحصیل، رشته، علایق، مهارت‌ها، ورزش، عکاسی، زبان خارجی و خیلی چیزهای دیگه است. خلاصه همه چیز در مورد علایق و زندگی شماست. پس بهتر است در اکثر مواقع از simple present استفاده کنید، چرا که اینجا با حقایق سر و کار داریم.

بخش دوم اسپیکینگ آیلتس مقداری چالشی تر می‌شود، چون باید به مدت 1 الی 2 دقیقه به صورت متوالی در مورد یک موضوع توضیح دهید. البته اگزمینر به شما می‌گوید یک الی دو دقیقه، ولی در 99 درصد مواقع تا 2 دقیقه سکوت می‌کند تا شما جواب بدهید. پس اگر مثلاً در ثانیه 70 صحبت خود را خاتمه دهید، احتمالاً اگزمینر با چشم هاش به شما اشاره می‌کند که هنوز وقت داری، ادامه بده. توی این بخش اسپیکینگ آیلتس، یک دقیقه به شما وقت داده می‌شود تا در مورد سوال نت برداری کنید.

بخش سوم اسپیکینگ در ادامه موضوع سوال بخش دوم است و حدود 4 الی 5 دقیقه طول می‌کشد. سوالات بسیار چالشی است، و حتی گاهی اوقات در فارسی هم جوابی برای آنها نداریم. چنانچه از اطلاعات عمومی خوبی برخوردار باشید، بهتر می‌توانید از پس این بخش بر بیایید. در اینجا باید برای جواب خودتان دلیل بیاورید و با زدن مثال آن را شرح دهید. نکته دیگر این است که باید از مزایا و معایب کارهای فرهنگی، آموزشی، هنری، اجتماعی، ورزشی، اقتصادی، سیاسی، کشاورزی، محیط زیستی، ترافیک و خیلی موارد دیگر آگاهی داشته باشید.

نمره‌دهی دراسپیکینگ آیلتس براساس ۴ معیار کلی صورت می‌گیرد‌. این ۴ مورد عبارتند از روان و سلیس صحبت کردن آزمون دهنده، استفاده از رنج مختلفی از لغات، صحبت کردن بدون ایراد گرامری و تلفظ صحیح کلمات. دقت کنید که تلفظ با لهجه دو چیز متفاوت است و داشتن لهجه باعث کسر نمره نمی­‌گردد.

زمان اسپیکینگ12 الی 14 دقیقه
معیار ارزیابیتنوع لغات، گرامر، تلفظ و روان بودن
مدل گفتگورو در رو یا Face-To-Face
سوالات پارت 1درباره علایق شما
سوالات پارت 2تجربیات و برنامه های شما
سوالات پارت 3فرهنگی، آموزشی، هنری و غیره

مهمترین فاکتور ارزیابی اسپیکینگ آیلتس

تمرکز شما باید روی روانی یا Fluency باشد. اگزمینر از همان اول تشخیص می‌دهد که آیا در ذهن خود همزمان از فارسی به انگلیسی و برعکس ترجمه می‌کنید یا نه. کسی که آهسته و با مکس‌های زیاد صحبت می‌کند، در حقیقت ترجمه همزمان انجام می‌دهد. این یک نقطه ضعف بزرگ در اسپیکینگ آیلتس است و می‌تواند به شدت نمره شما را کاهش دهد. اما راه‌حل چیست و چگونه می‌توان به این عادت بد غلبه کرد؟

تا می‌توانید به منابع شنیداری مثل پادکست، فیلم و سریال استفاده کنید. همانند یک بچه که در روزهای ابتدایی با شنیدن صحبت های دیگر زبان مادری را یاد می‌گیرد، شما هم باید تا می‌توانید گوش کنید. بدانید که بچه دستور زبان یا کتاب واژگان نمی‌خواند، اما می‌تواند بدون ترجمه و غلط گرامری پس از مدتی صحبت کند. البته در ابتدا جملات ساده می‌گوید، ولی طی چند ماه ساختارهای پیشیده تر را استفاده می‌کند.

شما هم مانند یک بچه عمل کنید. هم لذت بیشتری از یادگیری زبان انگلیسی می‌برید و هم با زمان کوتاه تری به نتیجه دلخواه خود میرسید. در ضمن عادت ترجمه همزمان را سر بیرون می‌کنید. این می‌تواند برای سایر مهارت ها مثل Listening, Reading و Writing هم مفید باشد. زیرا در آنجا هم سرعت عمل بالا، نقش بسیار زیادی در کسب نمره بالای 7 آیلتس دارد.

آموزش اسپیکینگ آیلتس پارت 1

پارت اول اسپیکینگ آیلتس

شاید ساده‌ترین قسمت اسپیکینگ آیلتس، همین قسمت اول باشد که معمولاً سه موضوع مختلف پرسیده می‌شود. اما قبل از اینکه اگزمینر وارد موضوعات اصلی شود، یک سوال کلیشه ای از بین دو سوال زیر انتخاب می‌کند و می‌پرسد.

Do you work or study?

(Work) I’m currently working as an architect. I set up my own business with 2 partners around 10 years ago. I’m responsible for managing the projects.

(Study) I’m a student at _________ University, which is located on _________ street. My university is about ____ kilometers away from where I live.

Do you live in a house or apartment?

Currently, I’m living in an apartment in the downtown area with my parents.

بلافاصله بعداز این دو سوال ممکن است علاقه شما نصبت به شغل، رشته تحصیلی و محل زندگی بپرسد. در پاسخ سعی کنید از کلمه like استفاده نکنید و از مترادف آن استفاده کنید. همچنین شما باید برای دوست داشتن یا نداشتن ، دلیل بیاورید. این میتونه یک مقدار چالشی باشه، پس بهتره از قبل براش تمرین کنید. در ادامه سوال و جواب های احتمالی آمده است.

Do you like your job?

Yes, because it is related to my major in university. And I need to use my creativity and talent to solve different issues.

Do you like your major?

Yes, because I am talented at architecture. I am interested in designing buildings. I was inspired by my cousin a long time ago, who was an excellent architect.

بعداز این سوالات کلیشه‌ای، نوبت به سه موضوع اصلی میرسه. دقت کنید که ممکن است از هر موضوع دو الی چهار سوال پرسیده شود. بسته به شرایط، اگزمینر تصمیم می‌گیرد. زمان پاسخگویی به سوالات تأثیر مستقیم با تعداد سوالات اسپیکینگ آیلتس پارت 1 دارد. دوباره تکرار می‌کنم، از مهمترین و بارزترین عوامل گرفتن نمره بالای 7 اسپیکینگ آیلتس، مکث نکردن زیاد است. گاهی اوقات اجتناب ناپذیر است، ولی اگر زیاد باشد، حالت طبیعی را از دست میدهد و نمره خوبی نمی‌گیرید.

Subject: Color

What is your favorite color?

I am interested in the red color. I have loved it since I was a child. It’s the color of many flowers and sports teams. Whenever I go shopping for clothes, I try to choose red T-shirts.

What’s the color you dislike? Why?

To be honest, I’ve never thought about it. As far as I’m concerned, every color has its beauty.

What colors do your friends like most?

I’m not sure, I’ve never asked them what color they are interested in. I guess they like bright colors such as red and green.

What color makes you uncomfortable in your room?

I believe a range of colors such as blue dark and brown make me sad and unrelaxed. It changes my mood into a narrow-minded person after spending time in rooms painted a dark color.

معیارهای نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس

همانطور که قبلاً گفته‌ام، معیارهای ارزیابی شما توسط اگزمینر ، Vocabulary, Grammar, Pronounciation and Fluency/Coherence, است. اما طبق جوال زیر هر کدام از این معیارهای معنی و مفهوم خاصی دارند و هر کدام 25% از نمره کل شما را شامل می‌شوند. بنابراین همه به یک میزان تأثیرگذار هستند و باید به صورت مساوی روی آنها وقت گذاشت و آنها را ارتقاء داد.

دایره لغاتتنوع کلمات و دقت
گرامررنج مختلف جملات و دقت
تلفظوضوح، تأکید، استرس و مکث مناسب
روانی و انسجامبدون تلاش – اتصال و توسعه خوب

نمره واژگان اسپیکینگ آیلتس چیست؟

برای اینکه نمره خوبی در آزمون اسپیکینگ آیلتس بگیرید، باید از لغات و کلمات گسترده‌ای استفاده کنید. به عبارت دیگر باید از مترادف یا هم معنی کلمات بهره ببرید و از تکرار بپرهیزید. اما در عمل این بسیار چالشی و زمان بر است. شاید ماه‌ها طول بکشد تا آن کلمه را در اسپیکینگ خود بکار ببرید.

زمانی که شما یک کلمه را یاد میگیرید، در ابتدا به صورت مجهول (Passive) در ذهن شما قرار می‌گیرد. یعنی معنی آن را در listening و Reading متوجه می‌شوید، ولی نمی‌توانید در اسپیکینگ از آن استفاده کنید، چون فعال نیست. برای اینکه این کلمه به حالت فعال (Active) تغییر کند، باید کالوکیش و نحوه استفاده از آن در جمله را تمرین کنید. همچنین باید آن کلمه را از زبان دیگران در کلاس زبان یا فیلم و سریال بشنوید تا active شود.

نتیجه اینکه نمره بالا در این معیار اسپیکینگ آیلتس، واقع‌بینانه نیست. من دانشجویانی داشتم که در کشورهای استرالیا و کانادا به مدت 5 سال زندگی کرده بودند. حتی آنها هم نمی توانستند تنوع بالای در واژگان خودشان بدهند.

آموزش گرامر پیشرفته در اسپیکینگ آیلتس

برای استفاده از ساختارهای پیچیده در اسپیکینگ آیلتس، باید از دو دیگاه مختلف حرف بزنید. مثلاً نظر خودتون را با نظر یکسری از افراد دیگه مقایسه کنید. هر ساختاری بکار می‌برید، مراقب باشید که به روانی و انسجام صحبت شما ضربه نزند. در ادامه تعدادی مثال آمده است.

We live in a technological age. However, technology cannot solve all the world’s problems.

Males spend 30 minutes a day doing the cooking, while/ whereas females spend 65 minutes a day on this activity.

While they don’t trust each other, nonetheless/nevertheless they have worked together for many years.

Although/though Tom has a lot of money, he lives in a small, old house.

امتیاز تلفظ در اسپیکینگ آیلتس

تلفظ تنها به ادای صحیح یک کلمه نیست، بلکه به نحوه تأکید و استرس آن در یک جمله است. تلفظ یعنی به موقع مکث کنید تا شنونده را همراه خود کنید. اگر این کارها انجام نشود، طرف خوابش می‌گیرد یا خسته می‌شود. پس هنگام تمرین حتما به موقع بر روی یک کلمه تأکید کنید و همچنین مکث کردن را فراموش نکنید.

دانلود کتاب برای اسپیکینگ آیلتس

بهترین و کامل ترین کتاب اسپیکینگ آیلتس را می‌توان کتاب اسپیکینگ ماکار دانست. دکتر ماکار اهل هند است و هر چهار ماه یک بار نسخه جدیدی از آخرین سوالات اسپیکینگ آیلتس را منتشر می‌کند. این کتاب به صورت pdf است و نسخه

کتاب دیگری که می‌توانید استفاده کنید، کتاب Actual IELTS Speaking است. همانند کتاب Makkar هر چهار ماه یک بار منتشر می‌شود و هر دو اینها از طریق لینک زیر قابل دانلود است.

دانلود نمونه سوالات اسپیکینگ آیلتس

بهترین و کامل ترین نمونه سولات اسپیکینگ آیلتس را از طریق لینک زیر دانلود کنید. جواب های داده شده به سوالات نمره تقریبی بین 7 الی 8 دارند. بیشتر سوالات آزمون های قبلی و تکرار شده در این pdf وجود دارد.

جزوه بالا بسیار فوق‌العاده و ارزشمند است و خیلی از نمونه سوالات اسپیکینگ مرسوم درون آن قرار داده شده است.

پارت 2 اسپیکینگ آیلتس چگونه است؟

پارت 2 اسپیکینگ آیلتس چگونه است؟

در قسمت دوم اسپیکینگ آیلتس، یک کیوکارت به شما داده می‌شود. یک سوال اصلی دارد که همیشه با کلمه Describe شروع می‌شود. در پایین آن 3 الی 4 سوال جزئی تر آمده است که صرفاً جهت راهنمایی و سازماندهی پاسخ شماست. یعنی نیازی نیست به تک تک آنها جواب بدهید. تمرکز شما باید روی سوال اصلی باشد.

اگر مقداری خارج از موضوع یا off-topic صحبت کردید، نگران نباشید. چراکه در معیارهای نمره‎‌دهی چیزی در مورد Task Achievment نیامده است. مثلاً اگر سوال در مورد بهترین وب‌سایت بود، میتونید راجع به یک اپلیکیشن موبایل هم صحبت کنید.

تقریبا ۳ دقیقه زمان به این قسمت اختصاص داده خواهد شد، که ۱ دقیقه­ آن صرف فکر کردن پیرامون سوال و نت‌برداری می‌­شود. در این مرحله کیو کارت به همراه یک برگ کاغذ و مداد به آزمون‌دهنده داده می­‌شود و او باید بعد از ۱ دقیقه نت‌برداری و فکر کردن در مورد سوال­‌های پرسیده شده صحبت کند.

نکته مثبتی که به زبان آموز کمک می­کند، تکراری ‎بودن این سوال­‎‌ها در آزمون IELTS می‌­باشد و با فرا گرفتن چند تکنیک اساسی می­‎توان امتیاز خوبی در بخش دوم اسپیکینگ آیلتس کسب کرد. شما میتونید برای پاسخ سوالات از 6 دسته بندی زیر استفاده کنید:

  1. توصیف یک شخص (Person)
  2. توصیف یک مکان (Place)
  3. توصیح یک شیء (Object)
  4. توصیف یک حادثه (Event)
  5. توصیف یک فعالیت (Activity)
  6. توصیف علایق (Favorite)

کلمات و لغات مربوط به هر دسته را میتونید از اینجا مطالعه کنید. این دسته‌بندی سرعت عمل شما را به طرز قابل توجهی بالا می‌برد.

جملات انگلیسی برای شروع اسپیکینگ آیلتس

برای اینکه در اسپیکینگ آیلتس موفق‌تر عمل کنید، حتماً تعدادی اصطلاحات و جملات کاربردی یاد بگیرید تا در مواقع مختلف بکار ببرید. با این طرفند به راحتی می‌توانید نمره بالای 7 اسپیکینگ آیلتس بگیرید. اما این جملات انگلیسی برای شروع اسپیکینگ آیلتس را از کجا دانلود کنیم. در سایت Zandi English ، یک صفحه اختصاصی برای ان جملات تعبیه شده است. فقط کافی است روی لینک زیر کلیک کنید:

همه چیز در مورد پارت 3 اسپیکنیگ آیلتس

همه چیز در مورد پارت 3 اسپیکنیگ آیلتس

در بخش سوم اسپیکینگ آزمون آیلتس حدودا 5 الی ۶ سوال پرسیده می‌­شود. در اغلب مواقع شما باید برای پاسخ خودتان دلیل بیاورید و این هم نیاز به اطلاعات عمومی گسترده دارد. شاید در مورد موضوع سوال در فارسی هم نتوانید حرف بزنید، چه برسد به انگلیسی. بنابراین همه چیز به سطح زبان انگلیسی شما وابسته نیست.

داوطلب باید پاسخ­‌هایی طولانی با جزئیات بیشتری در این قسمت از خود اراده دهد، زیرا این قسمت بخش پایانی و شانس آخر  محسوب می­‌شود. در این قسمت چهار تکنیک اصلی وجود دارد که باید رعایت شود:

  1. بعد از پرسیده شدن سوال جوابی کامل و مستقیم داده شود.
  2. پاسخ داده شده با جزئیات بیشتر توضیح داده شود.
  3. برای پاسخ خود حتما مثالی ارائه داده شود.
  4. احتمالات ممکن در صورت اتفاق افتادن عکس مسئله توضیح داده شود.

Question: Do you think it is better to have clear aims for the future, or is it best to take each day as it comes?

Answer: Having aims allows you to plan for what you need to do today and tomorrow in order to achieve longer-term objectives.

Example: For example, if you want to become a doctor, you need to choose the right subjects at school, get the right exam results, and work hard at university.

Opposite: without a clear aim, it would be impossible to take the necessary steps towards a career in medicine, or any other profession.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *