تافل یا آیلتس کدام ساده تر و بهتر است

تافل یا آیلتس کدام ساده تر و بهتر است

اولین قدم برای انتخاب آزمون مورد نیاز، مراجعه به سایت کشور مورد نظر برای مهاجرت و یا سایت دانشگاه مورد نظر است. همان طور که می دانید ممکن است در برخی موارد بسیار نادر کشور هدف تافل یا آیلتس را بپذیرند. در بیشتر مواقع و عموماً هر دو آزمون تافل و آیلتس توسط دانشگاه‌ها و اداره مهاجرت کشورهای مختلف مورد تایید هستند.

اما برای اطمینان بیشتر بهترین راه این است که وارد سایت دانشگاه مورد نظر شوید و درباره English Language Requirement تحقیق کنید.

یا برای مهاجرت در گوگل سرچ کنید:

  • English language requirement for immigrating to …
  • language requirement for Australian immigration

یا شبیه اینها حتی می توانید به سایت مهاجرت آن کشور هم مراجعه کنید و مطمئن شوید که آیا تافل یا آیلتس را قبول می کنند.

اصلی ترین تفاوت تافل و آیلتس

تفاوت اصلی آیلتس و تافل

همان طور که اطلاع دارید آزمون آیلتس عمدتاً به صورت کاغذی برگزار می‌شود و آزمون تافل iBT به صورت کامپیوتری. گرچه اخیراً آیلتس هم در برخی نقاط دنیا به صورت کامپیوتری برگزار می‌شود. برای اطلاع بیشتر به بخش آیلتس کامپیوتری مراجعه کنید.

خیلی از افراد نمی‌توانند پشت کامپیوتر بنشینند و آزمون تافل برایشان مناسب نیست، چرا که میانه خوبی با کامپیوتر و به خصوص تایپ کردن ندارند، بنابراین این دسته از داوطلبان بهتر است که سراغ آیلتس بروند چرا که کاغذی است و همه به این نوع آزمون عادت دارند.

اما اگر با نشستن پشت سیستم مشکلی ندارید سرعت تایپ خوبی دارید و خواندن روی اسکیرین و مانیتور را ترجیح می‌دهید، قطعا باید به سراغ آزمون تافل بروید.

آیلتس یا تافل بر اساس خلق و خوی شما

به طور کل افراد به دو دسته تقسیم می شوند.

  1. افراد با ذهن مهندسی
  2. افراد با ذهن خلاق

افراد با ذهن مهندسی همواره دوست دارند همه چیز را دسته بندی و طبقه بندی کنند و هر چیزی سر جای خودش باشد.

در حالی که افراد با ذهن خلاق مثل هنرمندان برایشان دشوار است که خود را در یک فریم بگذارند و ترجیح می دهند پراکنده و خلاق فکر کنند.

افراد با ذهن مهندسی بهتر است سراغ آزمون تافل بروند چرا که این آزمون سیستم منسجم و معینی دارد و تکنیک‌های پاسخ به سوالات آن هم طبقه‌بندی و قالب‌بندی دارد.

آن روی سکه، افراد با ذهن خلاق بهتر است که به سراغ آزمون آیلتس بروند چرا که این آزمون مشابه تافل نیست و نیازی به طبقه‌بندی آنچنانی ندارد و دامنه باز و گسترده‏‌ای دارد.

تفاوت TOEFL یا IELTS بر اساس اهداف شما

آزمون تافل یا آیلتس براساس اهداف ما

می دانید که آزمون آیلتس دو ماژول دارد که شامل آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک است. گرچه به نظر من این دو تفاوت چندانی ندارند، مگر در ریدینگ و رایتینگ آیلتس.

در آیلتس آکادمیک متن‌های ریدینگ راجع به محیط زیست، زندگی‌نامه افراد بزرگ، اکتشافات و اختراعات تاریخی، حیوانات و غیره هستند و تاحدودی از ریدینگ جنرال سخت‌تر است. تفاوت اصلی مدل جنرال و آکادمیک در رایتینگ پارت 1 است، به این صورت که در بخش رایتینگ جنرال باید یک نامه بنویسید و در بخش آکادمیک یک جدول،گراف، بار چارت، نقشه و … را توصیف کنید.

باز هم تکرار می کنم آیلتس جنرال و اکادمیک تفاوت چندانی ندارند و عمده تفاوت آن ها در نوشتن رایتینگ پارت 1 است. در بخش ریدینگ هم عملاً تفاوت چندانی ندارند و در بخش های دیگر دقیقاً شبیه هستند.

اگر قصد ادامه تحصیل ندارید و از شما تافل را قبول نمی‌کنند همان بهتر که سراغ آیلتس جنرال بروید.

اما در آزمون تافل فقط یک نوع یعنی TOEFL iBT وجود دارد که اهداف آکادمیک در خود دارد و سوالات هم بر همین اساس تهیه شده‌اند.

تافل یا آیلتس کدام ساده تر است!!!

تا به این جا امیدوارم که توانسته باشم راهنمایی لازم را کرده باشم. اگر تا به اینجای کار هنوز تصمیم نگرفتید که بین تافل یا آیلتس یکی را انتخاب کنید. این بخش را با دقت بخوانید.

سختی آزمون تافل و آیلتس

تفاوت تافل و آیلتس در بخش اسپیکینگ

در IELTS ممتحن از شما سوال می‌پرسد در حالی که در TOEFL همه چیز اینترنتی و کامپیوتری برگزار می‌شود.

اگر در حضور ممتحن بیشتر دستپاچه می‌شوید و استرس می‌گیرید پس تافل را انتخاب کنید.

اگر صحبت‌کردن در مقابل کامپیوتر کمی برای شما بی‌معناست، پس در آیلتس شرکت کنید.

اما به طور کلی در بخش اسپیکینگ به نظرم آیلتس سوالات ساده تری دارد چرا که بخش اول آن درباره موضوعات بسیار ساده است.

در عین حال اگر در آزمون تافل تکنیک‌های خوبی را در پیش بگیرید و قالب‌های از قبل آماده شده را درست کار کنید برایتان خیلی سخت نخواهد بود که سوالات بخش ۳ را پاسخ دهید.

کارایی تکنیک‌های پاسخ‌دهی در تافل یا آیلتس

تکنیک پاسخ به سوالات آیلتس و تافل

شاید مهم ترین بخش موضوع انجام تکنیک‌های آیلتس یا تافل باشد.

در آزمون TOEFL iBT اگر تکنیک های درستی داشته باشید قطعا به سادگی می‌توانید به سوالات در هر بخش پاسخ دهید. حتی نکته جالب این که به سادگی می توانید از تکنیک‌ها و ساختارهای ویژه‌ای برای رایتینگ و اسپیکینگ استفاده کنید، تا به راحتی به سوالات پاسخ دهید. در حالی که در آزمون IELTS تکنیک‌ها همیشه جواب نمی‌دهند، و آیلتس بیشتر دانش زبان شما را محک می‌زند.

بنابراین در بخش استفاده از تکنیک‌ها تافل با اختلاف جلوتر است و از این جهت تافل ساده تر از آیلتس می‌باشد.

مشکلات موجود در TOEFL یا IELTS

مشکلات آزمون آیلتس و تافل

در هر آزمون آیلتس تعداد شرکت کنندگان بسیار زیاد هستند و شانس انتخاب سنتر و زمان آزمون بیشتری خواهید داشت. در مقابل تعداد نفراتی که در هر دوره از آزمون تافل شرکت می‌کنند به ظرفیت سنتر تافل بستگی دارد که این تعداد بسیار کمتر می‌باشد، بنابراین انتخاب زمان آزمون شاید کمی دشوار باشد.

مشکل اساسی و بسیار بزرگی که اخیرا در آیلتس به وجود آمده و بسیار شایع هست withheld یا delayed شدن و یا نگه داشته شدن آزمون افراد است که اصلا هم تعدادش کم نیست. که می‌تواند صدمات جدی به افراد بزند و برنامه زندگیشان را مختل کند. چنین مشکلی در آزمون تافل اصلا به چشم نمی‌خورد و همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود.

دو دلیل اصلی برای withheld شدن وجود دارد:
1) آنها می خواهند دوباره تست شما را بررسی كنند.

2) بررسی كنترل كیفیت نحوه مدیریت آزمون آیلتس، در صورت مشخص شدن هرگونه بی‌نظمی، نتیجه شما ممکن است لغو شود. ممکن است شما مجبور به انجام بخش‌هایی از آزمون شوید.

اگر آزمون شما نگه داشته شود هیچ کس پاسخ گو نیست و دلبخواهی عمل می کنند شاید برای همیشه Withheld شوید و مجبور باشید یک بار دیگر در آزمون شرکت کنید.

نمره دهی رایتینگ آیلتس کمی دشوار است درحالی که نمره دهی رایتینگ و اسپیکینگ تافل بسیار معقول و طی روال مشخصی صورت می گیرد که می توانید به سادگی با یک سری تکنیک و در نظر داشتن مواردی نمره بسیار خوبی در تافل کسب کنید.

چرا آیلتس محبوب تر از تافل است؟

کدام محبوب تر است آیلتس یا تافل

در شهرها و استان‌های مختلف ایران محبوبیت آزمون‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. مثلا در استان سیستان و بلوچستان تافل محبوب تر از آیلتس است در حالی که این موضوع در شیراز متفاوت است. دلیل اصلی محبوب بودن آیلتس در ایران را می توان به سرمایه‌گذاری و تبلیغات ربط داد. برای مثال در شهر تهران، موسسات ثروتمند بسیاری هستند که در زمینه آیلتس فعالیت دارند و هر روز هزینه‌های بسیار سنگین تبلیغاتی را در این زمینه خرج می کنند.

حتی سنترهای آیلتس هم وارد این رقابت بازاریابی شده‌اند و سعی دارند که گوی سبقت را از یکدیگر بربایند. در حالی که سنترهای تافل یا ثروت چندانی ندارند و یا به هر دلیلی حاضر به خرج کردن پول نیستند. سال‌های پیش، شاید ۸ سال پیش تافل محبوب‌تر بود اما امروز آیلتس محبوب‌تر است. و همه این‌ها به خاطر سرمایه‌های کلانی است که موسسات و سنترها خرج می‌کنند تا درآمد بیشتری کسب کنند.

یک پاسخ

  1. به شخصه آیلتس رو ترجیح میدم، چون امتحان کامپیتری خیلی سخت به نظر میرسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *