شکست ناامیدی در مسیر یادگیری زبان

شکست ناامیدی در مسیر یادگیری زبان

اگر هنوز نمی دانید که چطور ناامیدی در مسیر یادگیری زبان انگلیسی را شکست دهید، پس هرگز قادر به یادگیری نخواهید بود. شاید بارها سعی کرده اید به راهتان ادامه بدهید اما دوباره همان اتفاق ها افتاده اند و تمرکزتان را به هم ریخته اند. تلخ است اما حقیقت دارد، شما در ابتدا با هیجان فوق العاده ای شروع به یادگیری زبان می کنید اما به مرور می بینید که دیگر اثری از آن ذوق و شوق باقی نمی ماند. به محض اینکه تصمیم بگیرید و به خودتان بیاموزید که یادگیری هر زبان جدیدی نیازمند اجرای یکسری گام هاست، قسمت عمده ای از دلسردی های شما از بین می روند.
با 6 کلید طلایی به راحتی می‌توانید بر ناامیدی در مسیر یادگیری زبان انگلیسی غلبه کنید و قدم به قدم یاد بگیرید که چطور عوامل بیرونی را کنترل کرده و حرکت در مسیر یادگیری زبان را با اشتیاقی روز افزون ادامه دهید.

1- جلسات یادگیری خود را کوتاه تر کنید

یکی از مهمترین راهکارهای غلبه بر ناامیدی در مسیر یادگیری زبان انگلیسی، محدود کردن ساعات مطالعه است. اگر در طی اجرای برنامه خود، احساس خستگی و بی حوصلگی می کنید طوریکه نمی توانید یکجا آرام و قرار بگیرید و زبان بخوانید، حتما این روش را امتحان کنید. وقتی می دانید درست یک ربع دیگر زمان استراحتتان فرا می رسد درست مثل این است که دنیا را به شما داده باشند. حتی امروزه بسیاری از روانشناسان هم بر این باورند ما زمانی بهتر یاد می گیریم که ساعات مطالعاتی خود را به واحدهای زمانی کوچکتری تقسیم کنیم. مثلا به دنبال هرجلسه نیم ساعته، استراحت کوتاهی داشته باشید. پیشنهاد می کنیم حتما این روش را یکبار هم که شده امتحان کنید، آنوقت خودتان می بینید که کیفیت یادگیری شما تا چه اندازه بالا می رود و بازخورد بهتری می گیرید.

2- همیشه هم قرار نیست بر نتایج تمرکز داشته باشید

گاهی بهتر است تمرکز خود را از روی نتیجه کار برداریم. تمرکز بر نتایج، گاهی فقط شدت ناامیدی در مسیر یادگیری زبان انگلیسی شما را بیشتر می کند. طبیعتا در شرایط بد روحی، میزان اعتماد به نفس فرد پایین می آید احساس می کنید یا اصلا چیزی یاد نگرفته اید و یا اینکه به اندازه ای که می خواستید عملکرد خوبی نداشته اید. خودتان فکر می کنید تعداد لغات کمی بلد هستید که به کارتان نمی آیند، جمله سازی تان دست و پا شکسته است و تلفظتان هم نسبت به قبل تغییر چندانی نکرده است.

هرچند در شروع هر کاری، تمرکز بر نتایج آن می تواند تا اندازه زیادی انگیزه بخش باشد اما اگر این تمرکز بیش از حد باشد حاصلی جز سرخوردگی و یاس و ناامیدی ندارد. مغز انسان بیش از هر ارگان دیگری انرژی مصرف می کند، بنابراین هرچند وقت یکبار نیاز به استراحت دارد. نگران این نباشید که الان در چه وضعی هستید و یا قرارست تا انتهای مسیر را چگونه ادامه دهید. حتی اگر گاهی به نظر برسد که پیشرفت چندانی نداشته اید، باید بدانید شما با هرقدمی که در این مسیر برمی دارید بیشتر از قبل به هدفتان نزدیکتر می شوید. به جای توجه به نتیجه نهایی، اگر تمام تمرکزتان را برای پیش بردن هریک از جلسات یادگیری زبان که در حال حاضر مشغول اتمام آنها هستید بگذارید، حتی قبل از آنکه بتوانید تصورش را بکنید دنیا برایتان رنگ خوشایندتری پیدا می کند و متوجه می شوید که واقعا پیشرفت کرده اید.

اگر این اشتباه را مرتکب شوید و درست زمانیکه حال روحی مساعدی ندارید درباره روند پیشرفتتان قضاوت کنید، جز به دست آوردن نتایج ناامید کننده و منفی هیچ چیز مثبتی عایدتان نخواهد شد. برخلاف آنچه تصور می شود گاهی زمان مناسبی برای ارزیابی خود و روند یادگیری زبانتان نیست. در این شرایط، انتظار پیشرفت فوق العاده ای نداشته باشید و تنها به راهتان ادامه دهید، این تنها کاریست که باید در این لحظه انجام دهید.یادگیری زبان هم مثل هرچیز دیگری زمان می برد پس خودتان را تحت فشار قرار ندهید و به خاطر داشته باشید که نتایج نه یک شبه بلکه به مرور حاصل می شوند. تنها کاری که لازم است هرروز بر آن تمرکز کنید اتمام هر جلسه مطالعاتی زبان است.

3- کمی به خودتان فرصت دهید

قبل از شروع هرجلسه یادگیری زبان، لحظاتی با خودتان خلوت کنید، چشمانتان را ببندید و به خودتان یادآوری کنید هرچند که در فرآیند یادگیری زبان چالشهایی وجود دارد اما یادگیری بدون آنها ممکن نمی شود. هدف اصلی شما از یادگیری زبان چیست؟ براستی چه چیزی بیش از همه شما را به سوی این مسیر می کشاند؟ قبل از شروع هرجلسه جملات انگیزشی و الهام بخش را با خود تکرار کنید، به ویژه زمانیکه احساس میکنید در جایی گیر افتاده اید و نمی توانید به مسیرتان ادامه دهید. هرچند این تکنیک ها به تنهایی رمز و راز اصلی یادگیری زبان نیستند و شما را وادار نمی کنند که با انجام آنها به طور معجزه آسا به یک زبان جدید صحبت کنید، اما حداقل مطمئن می شوید که هرجلسه را با انرژی مثبت و ذهنیت درستی آغاز کرده اید. به جای مبارزه طاقت فرسا با افکار منفی اگر آنها را همانگونه که هستند بپذیرید و قضاوت نکنید مسلما فشار کمتری را احساس خواهید کرد، رفته رفته این افکار نیستند که شما را کنترل می کنند بلکه این شما هستید که آنها را تحت اختیار خود در می آورید.

4- محل مطالعه خود را تغییر دهید

حالا که تصمیم گرفته اید با یادگیری یک زبان جدید وارد دنیای متفاوتی شوید پس برای رسیدن به این هدف، محل تازه ای را انتخاب کنید. یادگیری زبان جدید را در همان محل قدیمی که همیشه مطالعه می کردید شروع نکنید، تغییرش دهید. این کمک می کند شما بهتر یاد بگیرید. این کار حتی در عملکرد بهتر حافظه شما هم موثر خواهد بود و رفته رفته کیفیت یادگیری شما را بالا می برد.

5- از جایتان بلند شوید و کمی قدم بزنید

وقتی در حال نبرد با افکار و احساسات ناامید کننده خود هستید مسلما همان انرژی را در تمامی بدن خود احساس خواهید کرد، بنابراین لازم است این انرژی سوخته شود. می‌پرسید چطور؟ فایلهای صوتی درس خود را به گوشی همراه، ضبط صوت و غیره منتقل کنید، بلند شوید و به اطراف قدم بردارید. این ترفند فوق العاده از شدت احساسات مزاحم شما کم می کند و باعث می شود همچنان ادامه دهید.

6- به کودک درونتان پاداشی بدهید

بسیاری از بی حوصلگی های ما عمیقا از درونمان سرچشمه می گیرند، از خودتان می پرسیم، چطور می توان یک کودک را به انجام کاری که دوست ندارد ترغیب کرد؟ خیلی ساده است، به محض اینکه به او وعده پاداشی بدهید در برابرتان تسلیم می شود. حالا نوبت شماست! بعد از کامل کردن هر جلسه یادگیری زبان، به خود پاداشی بدهید. این پاداش می تواند هرچیزی باشد از تماشا کردن تلویزیون، خوردن یک تکه شکلات و یا هرچیز دیگری که دوست دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *