هزینه و قیمت آزمون آیلتس به دلار و تومان در ایران 1403-2024

هزینه و قیمت آزمون آیلتس در ایران

قیمت آزمون آیلتس به طور متوسط از 160 دلار تا 300 دلار و یا در برخی موارد بیشتر هم می‌شود و در کشورهای مختلف قیمت متفاوتی دارد. سال 1402 در ایران هزینه آزمون آیلتس برای نوع کامپیوتری ۸،۴۹۰،۰۰۰ تومان و نوع کتبی یا کاغذی ۸،۹۹۰،۰۰۰ تومان است.

جالب است بدانید که در کشور استرالیا این مبلغ به ۳۴۰ دلار استرالیا هم می‌رسد که در سنتر IDP Education –Melbourne با این هزینه می توانید در آزمون آیلتس شرکت کنید. و یا مثلا در کابل افغانستان هزینه آزمون آیلتس ۲۴۰ دلار آمریکا می‌باشد. یا این مبلغ در باکو پایتخت آذربایجان به ۳۳۵ منات نیز می‌رسد. در کشور ترکیه سنتر British Council Turkey  پولی معادل ۹۰۰ لیر را درخواست می‌کند و از شما آزمون آیلتس می‌گیرد. جالب اینجاست که آیلتس کامپیوتری در همین سنتر ۱۱۰۰ لیر می‌باشد.

همان طور که می بینید قیمت های مختلفی وجود دارد و در همه جا یکسان نیست. پس بهتر است قبل از هر کاری از طریق سایت IDP Australia یا British Council قیمت آزمون آیلتس را بررسی کنید و سپس اقدام به ثبت نام IELTS نمایید. در ادامه جدیدترین قیمت آزمون آیلتس در یک جدول لیست شده است:

قیمت آزمون آیلتس کاغذی یا کتبی۸،۹۹۰،۰۰۰ تومان
هزینه امتحان آیلتس کامپیوتری۸،۴۹۰،۰۰۰ تومان
قیمت دلاری آزمون آیلتسحدود 180 دلار

قیمت آزمون آیلتس در ایران چقدر است؟

هزینه آزمون آیلتس در ایران همان طور که قبلاً هم گفته شد دست خوش تغییراتی است. این تغییرات بر پایه دو اهرم تعیین کننده اند. اما در هر صورت تصمیم گیرنده نهایی سازمان سنجش و آموزش کشور است. سازمان سنجش نظارت کننده به مراکز برگزاری آزمون آیلتس در تهران و شهرستان ها است. مکاتبات با IDP هم به احتمال زیاد از طریق سازمان سنجش انجام می‌شود.

قیمت آزمون آیلتس بر اساس درخواست مراکز برگزارکننده‌ آزمون آیلتس (مثل سنتر ایرسافم، تهران آیلتس، عصر دین و دانش و غیره) به سازمان سنجش تغییر می‌کند و ممکن است بالا برود. درصد افزایش می‌تواند براساس تورم کشور و حقوق ماهیانه پرسنل مراکز و اگزمینرها متغییر باشد. دومین معیار قیمت ارز می‌باشد که در ایران نوسان دارد، با بالا رفتن دلار، قیمت آزمون آیلتس بالا می رود ولی همانطور که خودتان می‌دانید هرگز پایین نمی آید.

بنابراین در حال حاضر باید برای نوع کامپیوتری ۸،۴۹۰،۰۰۰ و نوع کتبی یا کاغذی ۸،۹۹۰،۰۰۰ به سازمان سنجش پرداخت کنید و بعداز یک روز به شما تائید نهایی را می‌دهند. در طول این یک روز مشخصات و مدرک پاسپورت شما را بررسی می‌کنند.

چرا قیمت آژمون آیلتس بالاست

چرا هزینه آزمون آیلتس بالاست!!!

شاید برای شما هم سوال باشد که یک آزمون چرا باید تا این حد گران باشد. سوال منطقی ایست که برای خیلی ها پیش آمده است. اما فکر نکنم جواب منطقی برای آن وجود داشته باشد. شاید بکارگیری افراد خبره و حرفه‌ای در زمان طراحی سوالات مختلف مثل Listening و Reading هزینه آزمون آیلتس را بالا ببرد. آنها باید از افراد ماهر استفاده کنند تا متن های روزنامه ها و مجلات را بخوانند و سوالات بخش ریدینگ را طراحی کنند. از جلمه نوع سولات Reading به شرح زیر است:

  • جای خالی
  • صحیح، غلط و داده نشده
  • بله، خیر و داده نشده
  • چند گزینه ای
  • جواب کوتاه
  • انتخاب عنوان مناسب

همین داستان طراحی سوال برای لیسنینگ هم چالشی است. آنها باید کسانی را استخدام کنند تا متن ها و مکالمات را بازگو کنند. این کار به مهارت بالایی نیاز دارد چرا که نباید مثل ربات صحبت کنند. در حقیقت باید احساسات و عواطف را در هنگام بازگو کردن محتوا نشان دهند. جالب است بدانید که به غیر از کتاب های کمبریج آیلتس هیچ منبع استاندارد دیگری برای IELTS Listening وجود ندارد و سایر منابع مثل Actual Listening یا صفحات یوتیوب از ربات استفاده کرده اند و نوع سوالات تا حدود زیادی متفاوت است.

طراحی سوالات استاندارد

استاندارد نگه‌داشتن آزمون آیلتس هزینه برگزاری را بالا می‌برد. مراحل طراحی و نمونه سوالات، هزینه هایی دارد که از داوطلبین و شرکت کنندگان آزمون آیلتس گرفته می‌شود. علاوه بر آن اگر در هر سنتری از آزمون آیلتس شرکت کنید، احتمالاً سوالات مشابهی را نخواهید دید. آیلتس در این موارد بسیار سخت گیر است و به همین خاطر است که خیلی از دانشگاهها و سازمان ها این آزمون را برای سنجش زبان انگلیسی افراد انتخاب می‌کنند.

برگزاری آزمون آیلتس در مراکز مختلف

برگزارکردن آزمون آیلتس در یک سنتر یا مرکز هم خود هزینه‌های مختلفی دارد. اجاره ساختمان، حقوق پرسنل از جمله هزینه هایی هستند که باید هر ماه پرداخت شوند. اما یک سنتر نیاز به خرید صندلی، پروژکتور، میکروفون، سیستم کامپیوتر، هدفون، میز، دوربین عکاسی و خیلی موارد دیگر دارد. اگر این ادوات را نداشته باشد، چگونه می‌تواند یک آزمون بین المللی را برگزار کند. پس بی خود نیست که قیمت آزمون آیلتس بالا است.

تبلیغات آیلتس در رسانه ها

تبلیغات آیلتس در رسانه ها

یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت آزمون آیلتس، تبلیغات است. تمامی آموزشگاههای کشور مشغول به آموزش آیلتس هستند. همه جا از آزمون آیلتس حرف می‌زنند و تمام انتخاب ها به آیلتس ختم می‌شود. همین تبلیغات باعث شده که آیلتس به یک برند تبدیل شود و شما را با پرستیژ نشان دهد، در صورتی که نمره بالایی بگیرید.

وقتی یک چیز این همه سر و صدا می‌کند، خب معلوم است که قیمت آن سر به فلک می کشد. از ماست که بر ماست. متاسفانه در سال‌های اخیر تعداد افرادی که میخواهند مهاجرت کنند رو به افزایش است و همین باعث شده که داوطلبین آیلتس روز به روز زیاد شوند. تبلیغات زبان به زبان همه را جذب این آزمون کرده است و همین باعث بالا رفتن قیمت آزمون آیلتس شده است.

خرج اصلی قیمت آزمون آیلتس بابت همین بازاریابی و تبلیغات است. در دهه ۸۰ میلادی امتحان آیلتس فعالیت خود را آغاز کرد و اولین بار در سال ۱۹۸۹ داوطلبان توانستند در آزمون آیلتس شرکت کنند. امروز به طور تقریبی 5 میلیون نفر در سال در آزمون آیلتس شرکت می کنند.

درآمد از هزینه آزمون آیلتس چقدر است؟

حتماً اگر آزمونی گرفته شود، سود و انتفاع مالی هم در آن وجود دارد. اگر در طول سال، 5 میلیون نفر در آیلتس شرکت بکنند و به طور میانگین هزینه آزمون آیلتس 220 دلار باشد. هر سال مبلغ 1 میلیارد و صد میلیون دلار درآمد ناخالص به دست می‌آید.

سود منابع مرتبط با آیلتس

اگر نگیم هر هفته، ولی هر ماه یک کتاب، جزوه، ویدیو، پادکست و خیلی چیزهای دیگه برای تقویت مهارت های آیلتس تولید میشود. جدا از اینکه خرید همین منابع کلی هزینه دارد، آیلتس را پررنگ تر در جامعه نشان می دهد. این یعنی، افراد برای هزینه بالای آزمون آیلتس آماده می‌شوند.

تعداد کتاب‌هایی که در زمینه آیلتس چاپ می‌شود، مانند بهترین منابع آیلتس که برایتان آماده کرده‌ام، عموما توسط برگزارکنندگان آزمون یا شرکت‌های وابسته به آنها تولید و چاپ می‌شوند. پس این مورد را هم به مبلغ سود اضافه کنید. در ضمن دوره های مختلفی که برای تربیت اساتید و داوطلبان آزمون هم داده میشه اضافه کنید.

آیا بهتر است در ترکیه آزمون آیلتس بدیم؟

اول از همه باید بدانید که فقط نمره مهارت اسپیکینگ توسط اگزمینر داخل مرکز به شما داده می‌شود و مابقی مهارت ها از جمله ریدینگ، رایتینگ و لیسنینگ در استرالیا تصحیح و نمره‌دهی می‌شود. بنابراین فقط ممکن است نمره شما در بخش اسپیکینگ فرق کند، اگر در ترکیه آزمون آیلتس دهید.

اما آزمون آیلتس ترکیه شرایط مخصوصی دارد. شایعات زیادی در مورد اینکه آیا موسسات برگزارکننده آزمون آیلتس ترکیه نمره بیشتری نسبت به ایران می‌دهند وجود دارد. شاید به خاطر تعداد کمتر داوطلبین در ترکیه و حساسیت کمتر روی نمره داوطلبین باشد. بسیاری از مراکز آیلتس ایران ادعا می‌کنند، IDP استرالیا شرایط را برای نمرات بالا سخت کرده است و خیلی از افراد نمی‌توانند به آن نمره‌ای که میخواهند برسند.

آزمون آیلتس در ترکیه

هزینه و قیمت آزمون آیلتس ترکیه

قیمت آزمون آیلتس در ترکیه حدود 3،400 لیر است. این مبلغ به تومان چیزی حدود 9 میلیون و 200 هزار تومان است. هزینه آزمون آیلتس گفته شده براساس نگارش این مقاله در تاریخ 1402/03/20 است.

مراکز برگزاری آزمون آیلتس ترکیه

هر دو مرکز British Council و IDP در ترکیه شعبه دارند و آزمون توسط شعبه های مختلف این مراکز در ترکیه برگزار می شود. حتما سری به سایت IDP یا British Council بزنید و آدرس دقیق، نوع کامپیوتری و کاغذی و موارد دیگر را بررسی کنید. در ادامه تعدادی از شهرهای ترکیه که آزمون برگذار می‌شود آمده است.

  1. آنکارا Ankara
  2. آنتالیا Antalya
  3. بدروم Bodrum
  4. استانبول Istanbul
  5. ازمیر Izmir
  6. ترابوزان Trabzon
  7. وان Van : بهترین موقعیت برای ما در ایران چون در 80 کیلومتری مرز ارومیه قرار دارد.

سخن آخر قیمت آزمون آیلتس

هزینه آزمون آیلتس (IELTS) ممکن است بین کشورها و مراکز آزمون مختلف متغیر باشد. همچنین، نوع آزمون (آکادمیک یا جنرال) نیز می‌تواند بر هزینه تأثیر بگذارد. برای اطلاعات دقیق‌تر و جدیدتر در مورد هزینه آزمون آیلتس، به وب‌سایت رسمی آیلتس یا نمایندگی معتبر آزمون در کشور خود مراجعه کنید.

با همه این مشکلات و هزینه سرسام آور، از شما داوطلبان عزیز خواهش می‌کنم وارد جریانات حاشیه‌ای نشید، تلاش‌تان را بکنید و بهترین روش‌ها را برای آمادگی آزمون آیلتس در پیش بگیرید. اگر روش های صحیح را نمی‌دانید به جای وقت تلف‌کردن در گروه‌هایی که عمدتاً افراد بی‌اطلاع در آن‌ها فعالیت می‌کنند از سایت zandienglish بخش آیلتس مطالب مفید و رایگان را دریافت کنید.

6 پاسخ

  1. ما گناهی نداریم. اونهایی که سال 57 انقلاب کردند خیانت کردند. کسی نیست که به فکر مهاجرت نباشه. چرا باید اینطور باشه

  2. الان که دلار شده 50 هزار تومن، این قیمت هست. تا آخر 1402 دلار احتمالاً میرسه به 65 هزار و اینکه اینها طبق معمول میبرن بالا
    واقعاً گناه ما چیه که گیر همچین حکومتی افتادیم

  3. بی انصاف ها خیلی قیمت رو بردن بالا، خدا به دادمون برسه با این همه هزینه زندگی توی ایران که هیچی سر جاش نیست

  4. واقعاً قیمت IELTS خیلی بالاست و منصفانه نیست. اصلاً چی توی این مملکت درسته که این یکی درست باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *