آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس

آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس

بخش اول رایتینگ آیلتس شامل 6 نوع نمودار، از جمله نمودارهای فرآیندی، نقشه‌ها، نمودارهای میله‌ای، نمودارهای پای، جدول‌ها یا نمودارهای خطی است. شما نیاز به نوشتن گزارشی در مورد یکی از این موارد دارید، به یاد داشته باشید که  این یک “مقاله” نیست بلکه یک گزارش از اتفاقات شکل است. بنابراین نباید از ایده‌های شخصی مطلبی بنویسید.

در این بخش آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس موارد زیر آموزش داده شده است:

  • نحوه استفاده از اعداد و درصد
  • حروف اضافه (… ,to, from)
  • نحوه نوشتن روندهای صعودی و نزولی
  • نحوه پارافریز جملات

عنوان درس: آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس

نحوه نوشتن روندهای صعودی و نزولی در رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک 1 به این صورت است که شما “برای به دست آوردن نمره بالا در Writing Task 1 Academic” باید دامنه خوبی از صفات، کلمات و دستور زبان را داشته باشید. در این آموزش رایتینگ آکادمیک، به دایره لغات مخصوص نوشتن روندهای صعودی و نزولی خواهیم پرداخت. تمرینات انتهای درس را پاسخ دهید تا دانش خود را آزمایش کنید. نکته اصلی یادگیری تمرین زیاد است، بنابراین به این فکر کنید که چگونه می توانید این کلمات را در Writing Task 1 Academic، به ویژه برای نمودارها و روندها، اعمال کنید.

1. استفاده از فعل ها و اسم ها

لازم نیست تمام جدول را حفظ کنید، از هر دسته سه الی چهار مورد را یاد بگیرید و در رایتینگ آکادمیک تسک 1 استفاده کنید. در ادامه دستور زبان کلمات جدول به شما در نحوه نوشتن روندهای صعودی و نزولی در رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک 1 کمک خواهد کرد.

Vocabulary and grammar for describing trends

Verbs (فعل‌ها)

Upward movement
  1. to rise
  2. to increase
  3. to surge
  4. to grow
  5. to peak
Quick Changes
  1. to fluctuate
  2. to vary
No changes
  1. was steady
  2. plateaued (at)
Downward Movements
  1. to fall
  2. to decrease
  3. to decline
  4. to dip
  5. to dive
  6. to plunge

Nouns (اسم‌ها)

Upward movement
  1. a rise
  2. an increase
  3. a surge
  4. a growth
  5. a peak
Quick changes
  1. a fluctuation
  2. a variation
No Changes
  1. a period of stability
  2. a plateau
Downward Movement
  1. a fall
  2. a decrease
  3. a decline
  4. a dip
  5. a drop
  6. a Plunge 

عبارات مفید در آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس

Useful Phrases for Task 1 reports

  • showed an upward trend / showed a downward trend
  • hit the highest point / hit the lowest point
  • reached a peak / showed some fluctuation / fluctuated wildly
  • remained stable / remained static / remained unchanged / stayed constant
  • reached a plateau / levelled off / flattened out
  • the highest / the lowest / the second highest / the third highest
  • compared to / compared with / relative to

Example sentences:

  1. Sales of ice cream flattened out toward the end of the period.
  2. Sales of ice cream showed some fluctuation between 2000 and 2008.
  3. Car export figures hit the lowest point in 2014.
  4. The figure for CO2 emissions was the third-highest among the four countries.
  5. Coal exports showed a downward trend throughout the 10 year period.
  6. The number of cars sold levelled off in the last part of the 20 year period.

2. استفاده از قیدها و صفت ها

در اینجا صفات و قیدهایی برای توضیح شدت نوسان یک روند آمده است. نکته اساسی تمرین این کلمات در رایتینگ است، به صورتی که با نگاه به جداول، رایتینگ خودتان را بنویسید. به مرور زمان از نگاه کردن به این جداول بی‌نیاز خواهید شد. در ادامه دستور زبان کلمات جدول به شما در نحوه نوشتن روندهای صعودی و نزولی در رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک 1 کمک خواهد کرد.

Vocabulary and grammar for describing trends

Adjectives (صفت ها)

  1. sharp
  2. sudden
  3. rapid
  4. abrupt
  5. dramatic
  6. significant
  7. steady
  8. considerable
  9. marked
  10. steep

  1. Marginal
  2. slight
  3. gentle
  4. gradual

Adverbs (قیدها)

  1. sharply
  2. suddenly
  3. rapidly
  4. abruptly
  5. dramatically
  6. significantly
  7. steadily
  8. considerably
  9. markedly
  10. steeply

  1. Marginally
  2. slightly
  3. gently
  4. gradually

عبارات مفید در آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس

Collocations to describe trends (Sample Sentences)

  1. There was a substantial increase in the value of stocks on March 15th.
  2. House prices rose dramatically in July.
  3. The number of tourists visiting New York fell sharply in October.
  4. The number of students studying Economics rose gradually from 2001 to 2010.
  5. There was a sharp increase in employee turnover after the strike.
  6. Interest in environmental issues has risen steadily over the last 10 years.
  7. The proportion of biofuels used in Germany in 2009 rose marginally from 30% to 32%.

3. استفاده از حروف اضافه مانند in, by, from

مطمئن باشید که حروف اضافه (prepositions) در رایتینگ تسک 1 آکادمیک کاربرد فراوانی دارد. بکارگیری این لغات در نمودارهایی که محور زمان وجود دارد، به شما در نحوه نوشتن روندهای صعودی و نزولی در رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک 1 کمک خواهد کرد.

عبارات مفید در آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس

Prepositions are needed to describe dates and statistics:

Dates

  1. In December,
  2. In 2005,
  3. From 2001 to 2010,
  4. By 1998,
  5. Between 1965 and 1969
  6. Over a ten year period

Numbers

  1. An Increase of 25%.
  2. Decreased by 10%.
  3. Fell from 200 in July to 150 in August.
  4. Dropped from 200.
  5. units to 120 units in a period of 6 months.
  6. Rose sharply over a period of 5 years.
  7. Started at one third and peaked at three thirds.
  8. Fell from 30% to just over 20%.

4. تمرین آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس

در اینجا دو پاراگراف با تعدادی جای خالی آورده شده است. (توجه داشته باشید که این فقط برای اهداف تمرینی است و نه مطالب رسمی کمبریج آیلتس. منبع: BBC و ONS)

تمرین زیر در نحوه نوشتن رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک 1 به شما کمک خواهد کرد. برای دیدن پاسخ ها روی دکمه سبز کلیک کنید.

The line graph below shows exports of rubber ducks from 2013 to 2017.

line graph for practice
تمرین آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس

Fill in the gaps.

Exports of rubber ducks in the USA  ____  2013 started ____ 10,000 units and then _______  to around 15,000 units. After that, export numbers _______ _____ until 2015 and ______ ____ by 2016 to around 13,000 units. However, ______ 2016 ___ 2017 exports _______ _____ ending ___ approximately 2,000 units.

In contrast, the proportion of rubber ducks exports from the EU ______ ___ 30, 000 units and ______  _______ but then _______ somewhat ____  2015 to 21,000 units. Subsequently, the figure ______  ______  to over 33,000 units in 2016 and _______  at 40,000 units in 2017. Likewise, in the UK exports _______  ________ every year from 2014 ending at 40,000 units ___  2017.

Exports of rubber ducks in the USA in 2013 started at 10,000 units and then climbed to around 15,000 units. After that, export numbers levelled off until 2015 and fell slightly by 2016 to around 13,000 units. However, from 2016 to 2017 exports fell sharply ending at approximately 2,000 units.

In contrast, the proportion of rubber ducks exports from the EU stood at 30, 000 units and rose gradually but then dipped somewhat in 2015 to 21,000 units. Subsequently, the figure grew steadily to over 33,000 units in 2016 and peaked at 40,000 units in 2017. Likewise, in the UK exports rose steadily every year from 2014 ending at 40,000 units in 2017.


Key point: When writing the task 1 report you do not have to cover everything in the chart or graph as I have done above, you need to summarise the data and write about the key features only.

عنوان درس: آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس

بسیار مهم است که از preposition در بخش رایتینگ آکادمیک استفاده کنید. قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، باید تشخیص دهید که آیا نمودار، داده های استاتیک یا پویا را نشان می دهد. داده های پویا نشان دهنده تغییراتی در طول زمان است. هنگام توصیف این نوع داده ها، باید از trends language استفاده کنید. اینجاست که استفاده دقیق از preposition باعث افزایش نمره گرامر شما می شود.

گرامر شامل 25 درصد نمره شما در رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک 1 است. بنابراین اگر مقادیر را در رایتینگ اشتباه توضیح دهید، نمره شما به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.

1. رایج‌ترین حروف اضافه (preposition)

در ادامه لیستی از حروف اضافه رایج آمده است و در این پست، نحوه استفاده از آنها را شرح می دهیم.

at / between /on / in / by / from – to / of / over / during

یک نکته کلیدی که باید در اینجا مورد توجه قرار گیرد این است که آیا حرف اضافه بعد از اسم یا فعل می آید. به جملات زیر دقت کنید:

  • Noun – There was an increase in the population after 1998.
  • Noun – There was a population increase of 30% after 1998.
  • Verb –  The population increased by 20,000 after 1998.

در جمله اول بالا هیچ عدد خاصی وجود ندارد، اما در جمله دوم حرف اضافه “of” آمده است و با یک درصد دنبال می شود. در جمله 3 بعد از فعل “increased” شما باید از “by” استفاده کنید.

اکنون سه جمله زیر را بخوانید:

  • Verb – Sales of cars dropped from 30,000 units to 10,500 units over a 3 year period
  • Noun – Car sales saw a decrease from 30,000 units to 10,500 units over a 3 year period
  • Verb – Car sales increased from 10,000 units to 23,000 units over a 3 year period

در این نمونه ها حرف اضافه بعد از فعل یا اسم یکسان است. برای بیان یک حرکت رو به پایین یا رو به بالا یا از یک نقطه به نقطه دیگر، می‌توانید از from ….. to استفاده کنید.

2. مثال با استفاده از from-to-by

نمودار Line graph زیر تعداد مسافرین مترو لندن، در ساعت های مختلف را نشان می دهد. تمرین ما در محدوده حروف قرمز from-to-by است.

ielts prepositions
آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس
  1. The proportion of passengers dropped from 400 to just under 200.
  2. The proportion of passengers dropped by just over 200.
  3. There was a decrease in passengers from 400 to just under 200

  1. در جمله شماره اول، نقطه شروع پیکان عدد 400 را نشان می‌دهد و نقطه پایانی کمتر از 200 است. بنابراین از ‘from -> to’ استفاده شده است.
  2. اگر میخواهید مقدار تغییر را بنویسید، از حرف اضافه “by” که در جمله دوم آمده است استفاده کنید.
  3. جمله شماره 3 یک اسم را نشان می‌دهد “a decrease” ، و ما می توانیم از حرف اضافه “in” استفاده کنیم.

3. مثال با استفاده از just under / just over

در اینجا از “just under / just over” با استفاده از زبان تقریب (approximation) استفاده می‌کنیم، زیرا در قسمت‌های مشخص شده (پیکان) از نمودار، عدد دقیق وجود ندارد. در نحوه استفاده از حروف اضافه در رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک 1، اگر خط عددی دقیق نشان ندهد، باید از زبان تقریب استفاده کنید.

approximation in ielts
آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس

Using approximation

  1. just over
  2. just under
  3. slightly
  4. more than / less than
  5. a little over
  6. a little under

Example sentences

  • By 9 pm passenger numbers accounted for a little over 150.
  • At 10 pm the proportion of passengers stood at slightly less than 150.
  • By 6 pm the number of passengers stood at just under 400.

4. نکات حروف اضافه by / to

تفاوت زیادی در نحوه استفاده از حروف اضافه by و to وجود دارد. این اشتباهات ساده می‌تواند نمره رایتینگ شما را به راحتی کاهش دهد. با توجه به نمودار خطی زیر می‌توانیم روند نزولی و صعودی ماه April به May و June به July را توصیف کنیم:

declined to
  "Decline by" / "Decline to" / "increase by" / "increase to"
  • From April to May the figure declined to 15%.
  • From May to June the figure increased to 30%

در نمودار line graph زیر از حرف اضافه by استفاده شده است.

declined by
  "Decline by" / "Decline to" / "increase by" / "increase to"
  • From April to May the figure declined by 15%
  • From June to July the figure increased by a very small amount.

5. حروف اضافه تاریخ و زمان in / over / during / between / at

در ادامه چند مثال از کلمات in / over / during / between / at آمده است. هنگام توصیف دوره های زمانی، برای سالها یا ماه ها باید از ‘in‘ و ‘over‘ استفاده کنید. نمونه های زیر، از منابع مختلف IELTS Writing task 1 گرفته شده است.

‘In’ + months / years     ‘over / during’ + a set time period

  • Car production increased by 20% in 2010
  • Sales of iPhones declined in January
  • Visitor numbers witnessed fluctuations over the 5 year period.
  • Coal exports declined considerably over the two decades.
  • Passenger numbers showed a slight increase during the whole period

‘Between’ / ‘and’ is used for a start and end time

  • Car production increased sharply between 2010 and 2012.
  • The proportion of visitors to the museum saw declines between January and November.

Using  ‘begin at’ / ‘end at’ / ‘stood at’ 

  • The proportion of car exports stood at 30,000 in 2012.
  • Sales figures for electronics ended at just under 25% in the last quarter.
  • In 1990 the figure for nuclear energy used in France began at 50%.

6. تمرین (آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس)

به نمودارهای زیر نگاه کنید، جاهای خالی را پر کنید و سپس پاسخ های خود را بررسی کنید.

task1 double chart sports
آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس

Use these words below (some can be used more than once)

in / at / between – and / from / to / by / during / of

The monthly expenditure on children’s sports saw a rise ______ 20 pounds ____ a little over 30 pounds ______ 2008 ____ 2014.

Figures for participation in athletics started ___ around 1 million children ___ 2008. This remained constant until 2010. However, _______ 2010 _____ 2012 the proportion ____ children taking part in Athletics rose ____ 5 million with a slight dip ___ the end of the period.

The number ___ children taking part in swimming began ___ a little less than 2.5 million ___ 2008 and saw a steady increase ending ___ around 4 million.

The figure for youngsters participating in football stood ___ just over 7.5 million ___ 2008.  ___2010 ___2014 it increased ___ approximately 1 million. All three sports showed increases ______ the whole period.

The monthly expenditure on children’s sports saw a rise from 20 pounds to a little over 30 pounds between 2008 and 2014.

Figures for participation in athletics started at around 1 million children in 2008. This remained constant until 2010. However, between 2010 and 2012 the proportion of children taking part in Athletics rose to 5 million with a slight dip by the end of the period.

The number of children taking part in swimming began at a little less than 2.5 million in 2008  and saw a steady increase ending at around 4 million.

The figure for youngsters participating in football stood at just over 7.5 million in 2008. From 2010 to 2014 it increased by approximately 1 million. All three sports showed increases during the whole period.

عنوان درس: آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس

یکی از چالش های اصلی آیلتس، نحوه توضیح کلیه داده ها در یک نمودار است. چیزی که می تواند به شما در vocabulary band score کمک کند، استفاده از پارافریز لغات خاص، مانند لغات تقریب (approximation words) ، نسبت (proportion) و کسری به درصد (fraction) است.

استفاده از این موارد در رایتینگ 1 آکادمیک کمی تمرین می خواهد. با استفاده دقیق از این  واژگان، راه طولانی برای رسیدن به نمره 7 یا بیشتر نخواهید داشت. شما لازم نیست که در مورد ریاضیات بدانید، بنابراین نگران نباشید.

دو استراتژی برای استفاده از paraphrasing وجود دارد. اول پارافریز درصدها و دوم استفاده از زبان تقریب (approximation words). حتماً در نوشتن خود، این موارد را به خوبی تمرین کنید تا ممتحن را گیج نکنید.

1. پارافریز درصدها (percentages)

در ادامه لیستی از کلمات مترادف درصد، برای حالت‌های مختلف آمده است.

Paraphrasing percentages:

  • One in ten = 10% (this is used for people or objects)
  • a fifth = 20%
  • One quarter = 25%
  • a third = 30%
  • Less than a fifth = 15%
  • Two fifths = 40%
  • Four fifths = 80%
  • From two fifths to less than a fifth = From 40% to 15% (for trends graphs)
  • Just over a third = 35%
  • Three quarters = 75%
  • Seven out of ten = 70%
  • Just over half = 53%
  • Halved (verb) = dropped by half

6 مثال در مورد نحوه پارافریز آمار و ارقام در رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک 1 را در زیر مشاهده می کنید.

Example sentences:

  1. Around fourth fifths of university students stated that the library was the best place for their research.
  2. Coal accounted for one-quarter of fossil fuels used as an energy source.
  3. One in ten people reported that they went to fast food restaurants at least once a month.
  4. According to the graph, car production in France halved between 1999 and 2004.
  5. Just under a third of visitors stated that they were happy with the renovations in the museum.
  6. Exports of semiconductors dropped from two fifths to less than a fifth in a period of three years.

2. استفاده از لغات تقریب و نسبت (approximation and proportion words)

یک از متدهای کارامد استفاده از عبارات تنظیم شده برای نشان دادن تقریب و تناسب است، به یاد داشته باشید که اینها تقریبی هستند و دقیق نیستند، مانند:

Approximation and proportion

  • Just over a fifth = around 22%
  • Just under a fifth = around 18%
  • Slightly less than a quarter = 23%
  • More than two fifths = around 42%
  • Approximately half = 48%
  • Around a fifth = 19%
  • A large number of = around 70%
  • A large proportion of = around 70%
  • A significant proportion of  = around 80%
  • A small minority of = around 5 to 10%
  • A small number / amount of = 5 to 10%
  • An insignificant amount of = around  2%

6 مثال از لغات تقریب و نسبت در زیر آمده است. شما نباید همه این لغات را حفظ کنید، بلکه می توانید در فایل word یا دفترچه، تعدادی از این مثال ها و کلمات را یاداشت کنید تا در آینده تمرین بیشتر نمایید.

Example sentences (taken from various task 1 reports):

  1. Approximately half of all vehicles produced in Japan were exported.
  2. A large proportion of the population of Italy is under 65 years old.
  3. This figure increased but then dropped to slightly less than a quarter in 2011.
  4. The graph shows an insignificant amount of software was downloaded in the last part of 2002.
  5. It can be seen from the table that around a fifth of all passengers used buses in the period between 2012 and 2016.
  6. The pie chart shows that a large number of tourists visited Kyoto in the first part of 2015

3. تمرین اول (آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس)

در تمرین اول، مترادف درصدهای داخل پرانتز آخر جملات را در جای خالی بنویسید. بعداز آن جواب را با زدن روی دکمه سبز ببینید.

Practice 1

  1. According to the chart, _______________ of imports came from China in 2014. (75%)
  2. Tourists accounted for _______________ of total visitors to the Tate gallery in 2016 (80%)
  3. Production of TVs ____________ in the period between 2012 and 2014. (dropped by 50%)
  4. Mobile calls showed a gradual rise of _______________ from 2000 to 2001. (23%)
  5. _____________ the population in Japan is expected to be over 60 years old in 2029. (around 70%)

1. According to the chart, three-quarters of imports came from China in 2014. (75%)

2. Tourists accounted for four-fifths of total visitors to the Tate gallery in 2016. (80%)

3. Production of TVs halved in the period between 2012 and 2014. (dropped by 50%)

4. Mobile calls showed a gradual rise of slightly less than a quarter from 2000 to 2001. (23%)

5.  A large proportion of the population in Japan is expected to be over 60 years old in 2029. (around 70%)

4. تمرین دوم (آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس)

در تمرین دوم (pie chart) شما باید درصدها را به عبارات کسری (fractions) و نسبت (proportion) تبدیل کنید.

2 pie charts ielts
آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس

Practice 2: Can you paraphrase the blue percentages below?

  1. 40% of people stated that comfort was a factor in driving to work.
  2. The proportion of people stating that they cycled to work to reduce pollution stood at 30%.
  3. 11% of people said that driving to work was safer than cycling.
  4. 15% of people stated that they cycled to work because they did not have to worry about parking.
  5. 14% of those polled stated that the main factor for driving to work was to transport items.

1. Two-fifths of the people polled stated that comfort was a factor in driving to work.

2. The proportion of people stating that they cycled to work to reduce pollution stood at one third.

3. Slightly more than one in ten people said that driving to work was safer than cycling.

4. Just under a fifth of people stated that they cycled to work because they did not have to worry about parking.

5. 14% of those polled stated that the main factor for driving to work was to transport items. (no need to change this one)

عنوان درس: آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس

نحوه نوشتن روندهای صعودی و نزولی در رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک 1 به این صورت است که شما “برای به دست آوردن نمره بالا در Writing Task 1 Academic” باید دامنه خوبی از صفات، کلمات و دستور زبان را داشته باشید. در این آموزش رایتینگ آکادمیک، به دایره لغات مخصوص نوشتن روندهای صعودی و نزولی خواهیم پرداخت. تمرینات انتهای درس را پاسخ دهید تا دانش خود را آزمایش کنید. نکته اصلی یادگیری تمرین زیاد است، بنابراین به این فکر کنید که چگونه می توانید این کلمات را در Writing Task 1 Academic، به ویژه برای نمودارها و روندها، اعمال کنید.

1. استفاده از فعل ها و اسم ها

لازم نیست تمام جدول را حفظ کنید، از هر دسته سه الی چهار مورد را یاد بگیرید و در رایتینگ آکادمیک تسک 1 استفاده کنید. در ادامه دستور زبان کلمات جدول به شما در نحوه نوشتن روندهای صعودی و نزولی در رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک 1 کمک خواهد کرد.

Vocabulary and grammar for describing trends

Verbs (فعل‌ها)

Upward movement
  1. to rise
  2. to increase
  3. to surge
  4. to grow
  5. to peak
Quick Changes
  1. to fluctuate
  2. to vary
No changes
  1. was steady
  2. plateaued (at)
Downward Movements
  1. to fall
  2. to decrease
  3. to decline
  4. to dip
  5. to dive
  6. to plunge

Nouns (اسم‌ها)

Upward movement
  1. a rise
  2. an increase
  3. a surge
  4. a growth
  5. a peak
Quick changes
  1. a fluctuation
  2. a variation
No Changes
  1. a period of stability
  2. a plateau
Downward Movement
  1. a fall
  2. a decrease
  3. a decline
  4. a dip
  5. a drop
  6. a Plunge 

عبارات مفید در آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس

Useful Phrases for Task 1 reports

  • showed an upward trend / showed a downward trend
  • hit the highest point / hit the lowest point
  • reached a peak / showed some fluctuation / fluctuated wildly
  • remained stable / remained static / remained unchanged / stayed constant
  • reached a plateau / levelled off / flattened out
  • the highest / the lowest / the second highest / the third highest
  • compared to / compared with / relative to

Example sentences:

  1. Sales of ice cream flattened out toward the end of the period.
  2. Sales of ice cream showed some fluctuation between 2000 and 2008.
  3. Car export figures hit the lowest point in 2014.
  4. The figure for CO2 emissions was the third-highest among the four countries.
  5. Coal exports showed a downward trend throughout the 10 year period.
  6. The number of cars sold levelled off in the last part of the 20 year period.

2. استفاده از قیدها و صفت ها

در اینجا صفات و قیدهایی برای توضیح شدت نوسان یک روند آمده است. نکته اساسی تمرین این کلمات در رایتینگ است، به صورتی که با نگاه به جداول، رایتینگ خودتان را بنویسید. به مرور زمان از نگاه کردن به این جداول بی‌نیاز خواهید شد. در ادامه دستور زبان کلمات جدول به شما در نحوه نوشتن روندهای صعودی و نزولی در رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک 1 کمک خواهد کرد.

Vocabulary and grammar for describing trends

Adjectives (صفت ها)

  1. sharp
  2. sudden
  3. rapid
  4. abrupt
  5. dramatic
  6. significant
  7. steady
  8. considerable
  9. marked
  10. steep

  1. Marginal
  2. slight
  3. gentle
  4. gradual

Adverbs (قیدها)

  1. sharply
  2. suddenly
  3. rapidly
  4. abruptly
  5. dramatically
  6. significantly
  7. steadily
  8. considerably
  9. markedly
  10. steeply

  1. Marginally
  2. slightly
  3. gently
  4. gradually

عبارات مفید در آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس

Collocations to describe trends (Sample Sentences)

  1. There was a substantial increase in the value of stocks on March 15th.
  2. House prices rose dramatically in July.
  3. The number of tourists visiting New York fell sharply in October.
  4. The number of students studying Economics rose gradually from 2001 to 2010.
  5. There was a sharp increase in employee turnover after the strike.
  6. Interest in environmental issues has risen steadily over the last 10 years.
  7. The proportion of biofuels used in Germany in 2009 rose marginally from 30% to 32%.

3. استفاده از حروف اضافه مانند in, by, from

مطمئن باشید که حروف اضافه (prepositions) در رایتینگ تسک 1 آکادمیک کاربرد فراوانی دارد. بکارگیری این لغات در نمودارهایی که محور زمان وجود دارد، به شما در نحوه نوشتن روندهای صعودی و نزولی در رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک 1 کمک خواهد کرد.

عبارات مفید در آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس

Prepositions are needed to describe dates and statistics:

Dates

  1. In December,
  2. In 2005,
  3. From 2001 to 2010,
  4. By 1998,
  5. Between 1965 and 1969
  6. Over a ten year period

Numbers

  1. An Increase of 25%.
  2. Decreased by 10%.
  3. Fell from 200 in July to 150 in August.
  4. Dropped from 200.
  5. units to 120 units in a period of 6 months.
  6. Rose sharply over a period of 5 years.
  7. Started at one third and peaked at three thirds.
  8. Fell from 30% to just over 20%.

4. تمرین آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس

در اینجا دو پاراگراف با تعدادی جای خالی آورده شده است. (توجه داشته باشید که این فقط برای اهداف تمرینی است و نه مطالب رسمی کمبریج آیلتس. منبع: BBC و ONS)

تمرین زیر در نحوه نوشتن رایتینگ آیلتس آکادمیک تسک 1 به شما کمک خواهد کرد. برای دیدن پاسخ ها روی دکمه سبز کلیک کنید.

The line graph below shows exports of rubber ducks from 2013 to 2017.

line graph for practice
تمرین آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس

Fill in the gaps.

Exports of rubber ducks in the USA  ____  2013 started ____ 10,000 units and then _______  to around 15,000 units. After that, export numbers _______ _____ until 2015 and ______ ____ by 2016 to around 13,000 units. However, ______ 2016 ___ 2017 exports _______ _____ ending ___ approximately 2,000 units.

In contrast, the proportion of rubber ducks exports from the EU ______ ___ 30, 000 units and ______  _______ but then _______ somewhat ____  2015 to 21,000 units. Subsequently, the figure ______  ______  to over 33,000 units in 2016 and _______  at 40,000 units in 2017. Likewise, in the UK exports _______  ________ every year from 2014 ending at 40,000 units ___  2017.

Exports of rubber ducks in the USA in 2013 started at 10,000 units and then climbed to around 15,000 units. After that, export numbers levelled off until 2015 and fell slightly by 2016 to around 13,000 units. However, from 2016 to 2017 exports fell sharply ending at approximately 2,000 units.

In contrast, the proportion of rubber ducks exports from the EU stood at 30, 000 units and rose gradually but then dipped somewhat in 2015 to 21,000 units. Subsequently, the figure grew steadily to over 33,000 units in 2016 and peaked at 40,000 units in 2017. Likewise, in the UK exports rose steadily every year from 2014 ending at 40,000 units in 2017.


Key point: When writing the task 1 report you do not have to cover everything in the chart or graph as I have done above, you need to summarise the data and write about the key features only.

امتیاز (آموزش رایتینگ آکادمیک آیلتس)
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش‌های گام به گام مهارت‌های آیلتس
IELTS Writing Task 2
Students Writing Task 2
ielts writing task 1 structure